Uit onderzoek in opdracht van Kennisnet blijkt dat laptop- en tabletonderwijs in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs de pioniersfase voorbij is en dat leraren positief over het gebruik van tablets zijn. Maar er is nauwelijks aandacht voor de training van leraren.
Opvallende resultaten uit het onderzoek
Meisje met tablet

Een aantal opvallende resultaten uit het onderzoek:

Het voortgezet onderwijs is een stap verder in de invoering van ieder kind zijn eigen device. Vooral bij de schoolbrede structurele invoering blijft het basisonderwijs achter.

In het voortgezet onderwijs heeft de leerling vaak zijn eigen device. In het basisonderwijs gaat er vaker een collectie apparaten door de school.

Ruim de helft van de leraren is positief tot zeer positief over de inzet van tablets.

De helft van de leraren ziet dat de motivatie toeneemt en het leidt tot een efficiënter leerproces.

65% van de leraren heeft minder dan 4 uur training gehad om effectief gebruik te maken van de devices.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Kennisnet door Onderwijs Innovatie Groep (OIG) in juli 2014. Het onderzoek is uitgezet onder het Onderwijspanel van OIG waarin leraren over verschillende onderwerpen bevraagd worden. Dit bevragen kan op verschillende manieren en is breder dan alleen kwantitatief of kwalitatief.

In totaal hebben 331 leraren meegedaan aan het onderwijs
39 leraren hebben daarnaast ook leidinggevende taken
101 leraren geven les in het basisonderwijs
230 leraren geven les in het voortgezet onderwijs

VorigeAfspraken over investering tot €1,2 miljard in onderwijs
VolgendeGeld voor vernieuwende leraren
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter