Gisteren haalden we de sloopkogel van zolder: met de genadezes, die zakkende scholieren toch toegang zou geven tot het hoger onderwijs en de studiefinanciering, zouden we samen met docenten zorgvuldig het Nederlandse onderwijs gaan slopen. Grootschalige examenfraude was het streven, devaluatie van het diploma een mooi bijeffect. Vanochtend maakten we de balans op: we hebben het Nederlandse onderwijs zeker aan het schudden gebracht, maar dan op een andere manier dan men gisteren dacht. Heus, we weten dat de examens al kant en klaar bij het College van Examens liggen. Ons streven gisteren was dan ook om het sociaal leenstelsel nationaal onder de aandacht te brengen – en niets anders.

Het eerste dat we willen opmerken, is dat we overweldigd zijn door alle reacties die we hebben ontvangen. Voor LAKS is het prachtig om te zien dat heel Nederland zich druk maakt om ons onderwijs. Zelf doen wij daar uiteraard aan mee. Onderwijs vormt het fundament van de maatschappij en biedt iedereen kansen voor een mooie toekomst. Gaat iemand daarmee lopen knoeien, dan is de verontwaardiging groot: ‘Wees zuinig op ons onderwijs!’ Social media liepen over van reacties die varieerden van ‘LAKS is gek geworden’ tot ‘alle scholieren zijn verwend’.

Wat LAKS gisteren probeerde duidelijk te maken, is dat er op dit moment daadwerkelijk met ons onderwijs wordt geknoeid, namelijk door de komst van het sociaal leenstelsel. De ‘genadezes’ was dan weliswaar symbolisch, de achterliggende boodschap is relevanter dan ooit te voren: een eindexamenkandidaat die op 11 of 12 juni te horen krijgt dat hij is gezakt, zit vanaf volgend jaar met zijn neus in de schulden. Het LAKS maakt zich daarover ernstige zorgen. Het sociaal leenstelsel mag nooit een obstakel zijn voor toegang tot het hoger onderwijs. De komende jaren zal er een groot aantal scholieren zijn dat niet zal doorstuderen. Niet omdat zij dit niet willen, maar puur omdat de studie geheel uit eigen zak zal moeten worden betaald. Wij komen op voor de scholieren die niet langer de mogelijkheid hebben om te gaan studeren – niet voor mensen die niet voor het examen hebben geleerd.

Gisteren vroeg het LAKS om aandacht. Niet voor zijn eigen sloopkogel, maar voor de sloopkogel van de minister. Het sociaal leenstelsel in zijn huidige vorm sloopt voor sommigen de toegang tot het hoger onderwijs doordat de basisbeurs wordt afgeschaft. Als talent en potentie verloren gaan door de hoge financiële drempel, wat is het diploma, met of zonder een genadezesje, dan nog waard?

Bron: Laks persbericht

VorigeLAKS roept docenten op leerlingen genadezesjes te geven
VolgendeKabinet wil met ict onderwijs eigentijdser maken
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter