Onderwijsnieuws algemeen

Scholen mogen zelf rekenexamens maken

Scholen mogen zelf rekenexamens maken

Middelbare scholen en mbo-instellingen mogen voortaan zelf rekenexamens gaan maken voor hun leerlingen en studenten. Daarmee komt er een eind aan de landelijk verplichte rekentoets. Dat voorstel doen ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Doordat rekenen voortaan een school- of instellingsexamen wordt, kan het examen beter gaan aansluiten bij het rekenonderwijs op school. Scholen behouden daarmee de vrijheid om te kiezen of ze rekenen geven als apart vak geven of als onderdeel van andere vakken. Ze krijgen daarnaast de ruimte om ook zelf de......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Rekenexamen

Handreiking lerarentekort voor basisscholen

Handreiking lerarentekort voor basisscholen

Door scholen gevraagde handreiking geeft suggesties voor aanpak lerarentekort in noodsituaties Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Inspectie van het Onderwijs hebben samen een handreiking gemaakt voor bestuurders en schoolleiders van basisscholen die in de knel komen door het lerarentekort. De handreiking maakt inzichtelijk welke mogelijkheden basisscholen hebben om acute personeelstekorten tijdelijk op te vangen, bijvoorbeeld vanwege een griepgolf. Schoolbesturen en de Tweede Kamer hadden om de handreiking gevraagd omdat ze behoefte hebben aan duidelijkheid nu......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Lerarentekort

Nieuwe chatfunctie onderdeel aanpak seksueel misbruik in de sport

Nieuwe chatfunctie onderdeel aanpak seksueel misbruik in de sport

NOC*NSF heeft op het ‘’Start to Talk” evenement van het Lanzarote comité van de Raad van Europa aangekondigd samen met Fier een chatfunctie in te richten zodat mensen in gesprek gaan over grensoverschrijdend gedrag in de sport dat zij hebben meegemaakt of waargenomen. Gerard Dielessen, algemeen directeur NOC*NSF: “Met de chatfunctie die Fier voor ons gaat verzorgen creëren we voor iedereen die te maken heeft met seksueel grensoverschrijdend gedrag in de sport een belangrijke mogelijkheid om daar met anderen over te praten. Niet voor niets maken wij deze samenwerking met Fier bekend......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: NOC*NSF

Groepsleerkrachten uit Wateringen, Vleuten en Haarlem genomineerd voor prijs

Groepsleerkrachten uit Wateringen, Vleuten en Haarlem genomineerd voor prijs

Jury met Ilse DeLange maakt genomineerden Loftrompet bekend Een vakjury bestaande uit onder anderen Ilse DeLange, ambassadeur van Méér Muziek in de Klas, maakt bekend dat de leerkrachten Norad Bos uit Wateringen, Susan Lucassen uit Vleuten en Joëlla Blok uit Haarlem genomineerd zijn voor de Méér Muziek in de Klas Loftrompet. De jury heeft deze drie groepsleerkrachten geselecteerd uit ruim 132 inzendingen. Kinderen, ouders en collega’s konden tot vorige week een groepsleerkracht nomineren die zich op bijzondere wijze inzet voor muziekonderwijs op de basisschool. De winnaar wordt......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Loftrompet

Leerlingen niet continu geboeid in Nederlandse onderwijs

Leerlingen niet continu geboeid in Nederlandse onderwijs

Slechts 20% van de leraren heeft de indruk dat de leerling continu geboeid is in zijn of haar les. Dat blijkt uit onderzoek, verricht door Dyade Academy, onder ruim 400 leraren. Frank Cannegieter, directeur van Dyade Academy: “Deze cijfers verbazen me niet. Ik weet hoe hard leraren werken om hun uiterste best te doen de lesstof zo goed mogelijk over te brengen. Maar het onderwijs heeft met steeds veranderende behoeften van leerlingen te maken. Als de lesstof niet aansluit bij de interesses van leerlingen, dan is de kans groot dat de aandacht in de les verslapt. Hier ligt een grote kans......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Onderzoek