Project "Maskers" is door Mentortijd ontwikkeld en wordt gratis beschikbaar gesteld.
Zie de website voor een online door te bladeren en te downloaden pdf van het complete lessenpakket.

Doel van het project
> Leerlingen maken een tastbaar masker waarbij zij laten zien hoe ze zich aan de buitenkant voordoen en wat ze aan de binnenkant verborgen houden.
> Leerlingen worden bewust van een mogelijk masker dat zij dragen.
> Leerlingen laten meer van zichzelf zien aan klasgenoten.
> Leerlingen leren klasgenoten beter kennen.
> De groep wordt hechter

Het project kan met alle onderbouw-
leerlingen van de middelbare school gedaan worden. Advies is klas 2.
Maskers kunnen na afloop van het project in de klas tentoon gesteld worden.

__________________________________________
Bronnen
Concept & tekst Paul Pelle
Hulpvragen Herberd Prinsen
Over de Streep Challenge Day
Kwaliteitenspel CPS
Enigedie Manon Melkert


__________________________________________
Benodigdheden
> Groepjes maken zodat leerlingen niet bij vrienden / vriendinnen zitten
> Vragenkaartjes
> Watervaste stiften in verschillende kleuren. 10 stiften per 5 leerlingen is aan te raden.
> Grimeermaskers

__________________________________________
Indeling lessen
Les 1 Uitleg project
Les 2 Ik ben de enige die...
Les 3 Over de Streep *light*
Les 4 Griekse Theekrans
Les 5 Vragenkaartjes
Les 6 Spiegelen
Les 7 Ranking
Les 8 Talking Stick
Les 9 Schetsen
Les 10 Proefpresentaties
Les 11 Werken aan maskers
Les 12 Werken aan maskers
Les 13 Presentaties


__________________________________________
Kosten
Grimeermaskers: €0.90 per stuk
Watervaste stiften: €11,99 per set van 10
Vragenkaartjes: €12,95 per set


__________________________________________
Tips
Belangrijk voor dit project is dat er een sfeer gecreëerd moet worden waarin leerlingen zich veilig voelen dingen van henzelf te delen. Het helpt ontzettend wanneer het project wordt gestart naar aanleiding van leerlingen die zelf aangeven behoefte te hebben aan dergelijke activiteiten.
Voor sommige leerlingen kan het erg
confronterend zijn, tijdens de gesprekken in groepjes of tijdens het werken aan het masker. Houd er rekening mee dat leerlingen op zo’n moment gesteund kunnen worden door een rustige ruimte te bieden.

__________________________________________
Criteria
De leerling levert in:
1 ondersteunend document in snelhechter, geprint, met daarin de volgende onderdelen:
> Naam, klas, datum
> Een kleurenfoto van het masker,
buitenkant
> Een korte uitleg (maximaal half A4) van de keuzes die gemaakt zijn tijdens het vormgeven van de buitenkant; kleuren, vormen, ...
> Een kleurenfoto van het masker, binnenkant
> Een korte uitleg (maximaal half A4) van de keuzes die gemaakt zijn tijdens het vormgeven van de
binnenkant; kleuren, vormen, ...
> Reflectie met de volgende vragen:
* Wat was je verwachting voor dit project?
* Welke dingen heb je over jezelf
geleerd?
* Wat heeft het project je
opgeleverd?
* Een tip en een top over het project.


__________________________________________
Variatie / verdieping
Het kan een interessante verdieping zijn om zelf aan het project deel te nemen.

 
Bezoek de website