Lerende spelcomputer van luciferdoosjes

Een video met werkblad over machine learning. Hoe leren computers? Maak zelf een lerende 'spelcomputer' van luciferdoosjes, speel met hem en zie hoe hij steeds beter wordt... bijna niet meer te verslaan.

Machine learning is een vorm van AI (artificial intelligence). Door het verwerken van data leren computers beter presteren. AI wordt nu gebruikt het ontwerpen van zelfrijdende auto’s en het optimaliseren van zoekmachines.

In 1961 bedacht Donald Michie een ‘computer’ van 304 luciferdoosjes. En stond daarmee aan de wieg van AI. De computer kon het spelletje boter-kaas en eieren spelen. Door de computer te belonen voor winnende zetten of te straffen voor foute zetten, werd deze steeds beter.

Voor deze versie zijn maar 24 luciferdoosjes nodig. Deze computer kan Hexapawn spelen. Een soort mini schaakspel. Dit kun je zelf eenvoudig maken. Het spel is ontworpen door Martin Garner.

Bouw zelf een lerende spelcomputer met luciferdoosjes: Ludo. Het enig dat je nodig hebt zijn 24 luciferdoosjes en gekleurde kralen. Verbaas je erover hoe snel Ludo zo goed wordt, dat hij zelfs onverslaanbaar wordt. En leer hoe machine learning werkt. Wat werkt sneller bij Ludo straffen of belonen?

Lerende spelcomputer
Kijk voor werkbladen bij deze video op www.meestermichel.net

Naar de website

VorigeLeer ventileren met gratis lespakket voor basisscholen
VolgendeOndersteuning bij werkwoordspelling
Reacties (0)

Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter