Lustrumcadeau Erasmus Universiteit: colleges voor scholieren uit de regio

Wie jarig is trakteert. De 105-jarige Erasmus Universiteit Rotterdam is trots op haar band met scholen in de regio en nodigt daarom 500 leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs uit in de collegebanken onder het motto 'Science meets you!’. De eerste honderd leerlingen komen woensdag 13 februari naar campus Woudestein voor het college ‘De Wauw! factor’ van mediaprofessor Jeroen Jansz, over wat tv-series, gaming en social media zo leuk maakt.

De komende maanden kunnen scholieren een college bijwonen over herkenbare thema’s als online zijn, gezond leven, hebberigheid, recycling en geven aan goede doelen.

De ‘Wauw! factor’: anders kijken naar media en online zijn
Het cadeau aan de stad ‘Science meets you’ start met De WAUW! factor, oftewel wat maakt media leuk? Prof. dr. Jeroen Jansz, hoogleraar Communicatie en Media, laat de kinderen anders kijken naar hun dagelijkse bezigheid: online van alles bekijken. In dit college staan entertainment media centraal. Jansz bespreekt waarom zoveel kinderen bijvoorbeeld SpangaS, Brugklas of Despicable Me leuk vinden, waarom ze Kwebbelkop of Enzo Knol volgen of graag Minecraft spelen.

Samen gaan ze op zoek naar de ‘Wauw! Factor’ die maakt dat je blijft kijken. En zijn entertainment media alleen maar leuk? Soms is het immers te spannend wat je ziet, of gewoon naar. Jansz legt uit hoe dat komt en vragen de kinderen mee te denken over wat je daar aan zou kunnen doen en hoe Kijkwijzer daar bij kan helpen.

Nog meer colleges
Behalve de ‘Wauw! factor’ is er een college ‘Hoe (on)gezond is jouw leefomgeving’. Het gaat onder meer over schoolpleinen en of je daar lekker kunt bewegen en of je fietst naar school of wordt gebracht met de auto. Om deze vragen te beantwoorden brengen wetenschappers het gedrag van kinderen en hun ouders in kaart. Op basis hiervan zoeken ze naar manieren om de stad Rotterdam zó in te richten dat Rotterdamse kinderen gezond blijven of gezonder worden.

In ‘Hebben, hebben, hebben: Hebberigheid en andere onbedoelde effecten van reclame’ leren de kinderen trucjes te herkennen in televisie- en online reclame, die niet alleen hebberigheid veroorzaken, maar ook onzekerheid en ongezonde leefwijzen beïnvloeden.

Voor middelbare scholieren is er het college ‘De stad van morgen: Van afval naar waarde’, waar bij ook een bezoek wordt gebracht aan Blue City. In ‘Hebberig of toch niet?’ gaat het over Inzamelingsacties zoals het glazen huis en giro 555. Ze onderzoeken of mensen hebberig of vrijgevig zijn en leren zij hoe dat komt. In het college op de universiteit bespreekt dr. Jan Stoop of de laboratorium resultaten iets zeggen over gedrag in het echt en over het verschil in gedrag tussen de rijken en de armen.

Tot slot biedt het Wetenschapsknooppunt in samenwerking met dr. Brian Godor, (gespecialiseerd in meer- en hoogbegaafdheid en zelf ouder van hoogbegaafde kinderen) een inspiratieavond aan ouders en kinderen over hoogbegaafdheid en de uitdagingen die dat met zich meebrengt. Motivatie, de juiste lessen in de klas, anders leren: dit en meer passeert de revue.

Lespakket
De scholen die meedoen krijgen behalve een college op de universiteit een lespakket met docenthandleiding, materialen voor een voorbereidende les en een verwerkingsles van het college op de universiteit. De leerlingen gaan actief aan de slag en ervaren hoe ze wetenschap kunnen vertalen naar hun eigen wereld. De lessen worden aangeleverd door het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus Universiteit en kunnen gegeven worden door de docent van de eigen school.

Een aantal colleges zijn inmiddels volgeboekt. Scholen kunnen extra aanvragen doen per mail en dan onderzoeken we of we een extra college kunnen aanbieden.

VorigeVaste lasten: voor iedere docent een handig lesje besparen
VolgendeVertalingen in het onderwijs steeds belangrijker
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter