Scholieren: veel leraren niet ict-bekwaam

Vier op de tien leerlingen (43%) geven aan dat de meeste van hun leraren niet ICT-bekwaam zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld niet goed overweg met een digitaal schoolbord of een iPad. Dit blijkt uit onderzoek van het 1V Jongerenpanel onder 1.122 scholieren.

In de meeste klaslokalen staan digitale schoolborden, maar volgens een meerderheid (58%) benutten leraren de digitale mogelijkheden hiervan onvoldoende. PvdA-Kamerlid Mohandis dient een motie in om de ict-bekwaamheid van leraren op de middelbare school vast te leggen in de wet.

Roep om digitaler onderwijs
Ruim de helft van de scholieren (53%) wil dat er meer digitale middelen worden ingezet in de les. 'Ik heb de indruk dat scholen 10 tot 20 jaar achterlopen op ICT-gebied,' aldus een scholier. Een andere deelnemer geeft aan: 'Bijna altijd wanneer we een (leerzame) film gaan kijken in de klas, is er gezeur met de apperatuur. Uiteindelijk is er een halve les verstreken en dan pas werkt de film.'

Driekwart van de leerlingen zegt dat geen enkele leraar sociale media inzet voor het vak; bij ruim 1 op de 5 (23%) zijn dat één tot twee leraren. Van de leerlingen die een leraar hebben die Twitter gebruikt voor het vak, ervaart een meerderheid dit als toegevoegde waarde.

Motie
Mohandis is van mening dat het effectief gebruik van ict op school bijdraagt aan het streven naar beter én inspirerend onderwijs. Hij noemt als voorbeeld het goed omgaan met een digitaal schoolbord. Volgende week dinsdag wordt er in de Tweede Kamer gestemd over deze motie. Vanmiddag zal de minister al een korte reactie geven op het voorstel.

VorigeKleuter zwaar overvraagd op school
VolgendePO-Raad voorzichtig positief over sociaal akkoord
Reacties (1)
Gebruiker
W. Weerts
16-4-2013

Wel ja, breng de materie meteen weer in de Tweede Kamer....Kunnen zich daar een stelletje hotemtoten die denken verstand van onderwijs te hebben er over buigen en dan komt het allemaal wel goed. Fijn ook dat de minister (die vindt dat zij gemachtigd is om eigenhandig complete opleidingen te sluiten...) vanmiddag al een korte reactie zal geven. Benieuwd? Nee !
Tuurlijk zit er een kern van waarheid in dit artikeltje. Maar het is ook ongenuanceerd en trendy. Vraag bijvoorbeeld eens aan de scholier die beweert dat "scholen 10 tot 20 jaar achterlopen op ICT gebied" of hij kan aangeven wat er 10 tot 20 jaar geleden zoal speelde in de ICT. Waarom publiceert "Onderwijsplein\" dit artikel in deze ongenuanceerde vorm ? Ik wil hier graag met geïntersseerden over door denken / praten / mailen, maar dan graag genuanceerd en gebaseerd op de dagelijkse (VO) praktijk. Oh, ja, ik ben een oude knar met 30 jaar onderwijservaring, maak gebruik van ENO- Smart- en Activeborden, gebruik o.a. iPad, Samsung en HP tablets in mijn lessen, speel graag met de iPhone, werk met 'n windowscomputer en met iMac en train 13-jarige (MAVO)leerlingen om IT-assistent te worden om zo collega's die op maandag ochtend een digibord niet goed aan de praat krijgen, te helpen...Twitter ? Facebook? Ja hoor, bekend, maar voel niet zo'n drang om elk moment van de dag met anderen te delen voordat ik het eerst zelf intens heb beleefd...
Wim Weerts (docent -tot in mijn tenen !)

Laat een reactie achter