In het basisonderwijs zijn tablets aan een voorzichtige opmars begonnen. De HBO-raad noemt het een goede ontwikkeling dat basisscholen met tablets in de klas experimenteren. Het onderwijs moet met de tijd mee, zegt voorzitter Dick de Wolff. Wel plaatst hij nog kanttekeningen bij deze nieuwe ontwikkeling.

Wetenschappelijk onderzoek moet aantonen wat het effect van het gebruik van tablets is op jonge kinderen. Ook is onduidelijk wie het materiaal betaalt. Vooralsnog zijn het de experimenterende scholen die voor de kosten opdraaien.

Bassischool de Delta in Assendelft is één van de scholen waar kinderen gebruik maken van tablets. Op jonge leeftijd leren ze al spelenderwijs de letters van het alfabet. Op het scherm moeten de kleuters stippen met elkaar verbinden die vervolgens een letter vormen.

Voordelen
Directeur Babs Schipper is enthousiast over het project. "Ze leren hier de letters en de cijfers schrijven op de tablet. Je ziet hoe leuk ze het vinden. Ze zijn gewoon al bezig met taal en rekenen."

In groep vier hebben alle kinderen een tablet, die voor taal, rekenen en spelling wordt gebruikt. Het is nog even wennen, want de ouderwetse schoolboeken zijn pas begin januari opgeborgen. De kinderen leren nog wel schrijven.

De leerlingen in groep vier zien vooral de voordelen van het gebruik. "Je hoeft niet meer steeds het potlood te pakken", legt een jongen uit. Pagina's opzoeken is ook verleden tijd. Bovendien leren de kinderen alles beter uit het hoofd want, "juf schrijft het eerst op het bord en de tablet legt het ook nog eens uit."

Effect van tabletgebruik
Basisschool de Delta wil de kinderen met deze leermethode klaarstomen voor de toekomst. "We staan midden in de samenleving en daar moeten we bij aansluiten. We lopen nu eigenlijk achter de feiten aan. Er zitten ook gevaren aan, daar moet je de kinderen over inlichten", legt Schipper uit. Volgens de directeur zorgen de tablets ervoor dat de kinderen geboeider zijn en minder snel worden afgeleid.

De HBO-raad ziet op dit moment nog niet veel scholen die gebruik maken van tablets. "De vraag is voor ons, wat betekent het pedagogisch?" Op de lerarenopleidingen is er nu nog niet veel aandacht voor het gebruik van tablets in het onderwijs. Er zijn geen concrete vakken voor studenten over het effect van tabletgebruik bij kinderen, zegt Dick de Wolff.

Babs Schippers maakt zich vooral zorgen over de kosten. De school mag ouders geen geld vragen voor de tablets. Volgens haar zijn de budgetten van het ministerie van Onderwijs nog gebaseerd op schoolbord-krijt-onderwijs.