NCDO-onderzoek geeft inzicht in wat kinderen van water weten en vinden
Vandaag, op de Internationale Dag van de Rechten van het Kind, presenteert NCDO de resultaten van ‘Gewoon water!? Kinderen & de vanzelfsprekendheid van water’, een representatief onderzoek in opdracht van het tijdschrift Samsam onder kinderen van 9 tot en met 12 jaar. Toegang tot veilig drinkwater is een mensenrecht. Toch hebben 780 miljoen mensen nog geen toegang tot schoon drinkwater. Ruim een derde van de Nederlandse kinderen vindt dat het water van iedereen of van niemand is. Als water niet meer altijd uit de kraan zou komen, gaat een op de vijf kinderen naar de winkel om een fles water te kopen. Het is voor kinderen nog moeilijk te bevatten dat 98% van het water dat we gebruiken in producten verwerkt zit die grotendeels in andere landen gemaakt worden.

‘Watereigenaren’ en onzekerheid over schoon drinkwater
Kinderen gaven uiteenlopende antwoorden op de vraag van wie het water is. Ruim een derde (36%) gaf aan dat het water van iedereen is of van niemand. Een iets kleiner aantal (34%) noemt de overheid (gemeenten, regering, koning, waterleidingbedrijf) als eigenaar van het water. Bijna alle kinderen (92%) weten dat kinderen in andere landen ziek worden van het drinken van water. Stel dat er in Nederland bruin water uit de kraan zou komen, dan zou 92% het (bijna) nooit meer drinken.

Water in een T-shirt?
Bijna twee derde van de kinderen (63%) denkt dat vijf keer douchen meer water kost dan het produceren van een T-shirt. Voor het maken van één katoenen T-shirt is echter 2700 liter water nodig: ruim elf keer meer water dan vijf keer douchen, dat 243 liter kost. Voor de meeste kinderen is het concept van ‘verborgen water’ of indirect watergebruik nog moeilijk te bevatten. Indirect watergebruik wil zeggen dat het verwerkt is in de productie van kleding, voedsel en anderen goederen. Deze producten komen vaak uit landen waar water schaars is.

Samsam, lesmethode voor kinderen
In het novembernummer van Samsam, staat het onderwerp water deze maand centraal. Onder andere kunnen kinderen lezen wat de gevolgen zijn van vies water of over hoe kinderen zelf drinkwater kunnen maken. Dit nummer is samen met Unicef gemaakt.

Naar de website

VorigePelle puzzelt : Onderwijszorg Nederland ontwikkelt game-app voor kinderen met dyslexie
VolgendeSinterklaas Cup Song
Reacties (0)

Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter