Elke dag vervoeren gespecialiseerde vervoerders in Nederland duizenden kinderen van en naar school. Vaak gaat dit om kinderen die te ver weg wonen om lopend of met de fiets naar school te komen of voor wie het openbaar vervoer geen geschikte optie is. Willemsen-De Koning is een van deze zorgvervoerders, gespecialiseerd in het vervoeren van kinderen van en naar regulier of speciaal onderwijs. “En dat vraagt om bijzondere vaardigheden”, vertelt Marc Bolderman, oprichter en DGA van Willemsen-De Koning.
Marc Bolderman: “Het vervoeren van passagiers en zeker van kinderen vraagt natuurlijk boven alles om veiligheid. Op de weg maar ook binnen in de auto of bus. Ouders moeten erop kunnen vertrouwen dat hun kinderen veilig, prettig en op tijd op school aankomen en opgehaald worden, dat is de basis. Daarom zetten we zo veel mogelijk in op vaste chauffeurs, vaste routes, vaste tijden en voor de kinderen zoveel mogelijk een vaste zitplek. Op die manier weten ze waar ze aan toe zijn en kunnen ze zich ontspannen.”
Speciaal opgeleid
“Daarnaast volgen al onze chauffeurs speciale opleidingen, waarmee zij een brede kennis over de doelgroep opbouwen,” licht Marc Bolderman toe. “We hebben in het leerlingenvervoer bij Willemsen-De Koning vaak te maken met kwetsbare kinderen, kinderen met een fysieke en/of geestelijke beperking die vragen om extra aandacht en soms ook zeer specifieke kennis. Maar het gaat verder dan dat”, legt Bolderman uit. “Het is belangrijk dat kinderen de chauffeur leren kennen, dat ze zich bijvoorbeeld veilig genoeg voelen om te kunnen aangeven dat er iets aan de hand is. Ook de kleding van onze medewerkers in het leerlingenvervoer is hierop aangepast, ze kleden zich niet al te formeel, hierdoor zijn ze benaderbaar voor de kinderen. Ook dat draagt weer bij aan een prettige, ongedwongen en open sfeer.”
Mooie momenten
Bolderman: “Onze chauffeurs bouwen vaak een bijzondere band op met de kinderen die ze vervoeren en hun ouders. Niet zo gek als je elkaar soms wel vijf dagen in de week ziet. Een open, respectvolle manier van communiceren is daarom cruciaal. Er moet eerst wederzijds vertrouwen worden opgebouwd, en als dat er eenmaal is dan kunnen er mooie momenten ontstaan. Soms luchten kinderen hun hart bij de chauffeur, na een rotdag op school of een ruzie thuis, dat is bijzonder en voor onze medewerkers één van de mooie dingen van hun werk. Of een kind dat met een mooie tekening of knutsel uit school komt, speciaal voor de chauffeur. Dat geeft voldoening.”
Kostbaar bezit
Marc Bolderman: “Toen Willemsen-De Koning in 1997 begon met het vervoeren van leerlingen was er in de sector veel minder aandacht voor de sociale aspecten van deze dienstverlening. Wat dat betreft ben ik trots op waar we nu staan en de aandacht die we kunnen geven aan de duizenden leerlingen die we dagelijks vervoeren. Het is uiteindelijk wel iemands kostbaarste bezit dat je onder je hoede hebt.”
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst