Hoe belangrijk zijn de core web vitals voor je SEO?

Met de komst van Google’s Core Web Vitals is het belangrijker dan ooit om je SEO-strategie aan te passen. Deze nieuwe vorm van web prestaties, die bestaat uit drie onderdelen, kan een grote invloed hebben op hoe goed jouw website wordt gerankt in zoekmachines. In dit artikel zullen we ingaan op wat deze core web vitals precies zijn en waarom ze belangrijk zijn voor je SEO-strategie. Daarnaast bespreken we ook andere factoren die invloed hebben op je SEO-ranking, zoals of je website mobielvriendelijk is, of er pop-ups verschijnen en of er een HTTPS verbinding is geïmplementeerd.

Wat zijn de core web vitals?

In de eerste plaats is het handig om te weten wat de core web vitals precies zijn. Core Web Vitals is een verzameling van pagina load metrics die uitgevoerd worden om de gebruikerservaring van websites te meten. Deze metrics worden gebruikt om gebruikers te helpen begrijpen hoe goed of slecht het laden van een webpagina presteert op basis van belangrijke metrics.

De drie onderdelen van core web vitals

Verder is het goed om te weten wat de drie belangrijkste onderdelen van core web vitals zijn. Hieronder hebben we elk van deze metrics voor je op een rijtje gezet.

Laadtijden
Als eerste zijn er de laadtijden. Deze metrics kijken naar hoe snel een webpagina wordt geladen, wat van invloed is op hoe goed gebruikers je website ervaren. De reden dat Google hier zo'n belang aan hecht is dat gebruikers een optimale ervaring willen hebben als ze je website bezoeken. Je kunt op verschillende manieren de laadtijden van je website verbeteren, zoals het verkleinen van bestanden of het gebruiken van een content delivery network. Bovendien is het belangrijk om er rekening mee te houden dat de laadtijden ook afhankelijk zijn van de prestaties van je hostingprovider.

Interactiviteit van de website
Ook de interactiviteit van je website speelt een belangrijke rol. Dit betekent dat deze metriek kijkt naar hoe snel je website reageert als iemand op een knop of link klikt. Als je website traag op commando's reageert, kan dit ervoor zorgen dat gebruikers afhaken en dit heeft een negatieve invloed op je SEO-ranking. Je website moet dus zo snel mogelijk reageren om een goede ervaring voor gebruikers te waarborgen.

Visual stability
De laatste metric voor je core web vitals is visuele stabiliteit. Deze metriek kijkt naar hoe stabiel de inhoud op je website is, hoe vaak deze verandert en hoe stabiel het design is. Als je website bijvoorbeeld regelmatig opnieuw laadt of content verandert, kan dit een negatieve invloed hebben op je SEO-ranking. Dit betekent echter niet dat je nooit updates mag geven aan bijvoorbeeld bepaalde blogs die je hebt, alleen is het wel van groot belang dat dit niet meerdere keren per week gebeurt.

Welke andere factoren zijn belangrijk voor je SEO?

Ook zijn er nog andere factoren die van invloed zijn op je SEO-ranking. Lees hieronder verder om te leren wat deze factoren zijn.

Is je website mobielvriendelijk?
De eerste factor is of je website mobielvriendelijk is. Google streeft ernaar dat alle websites die gerankt worden ook op mobiele apparaten goed werken. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden wanneer je een website bouwt.

Kun je veilig browsen?
Een andere factor die van invloed is op je SEO-ranking, is of je website veilig is om te browsen. Als jouw website minder beveiligd is, kan dit een negatieve invloed hebben op je SEO-ranking. Google wil immers niet dat hun gebruikers via een onbeveiligde website die ze via hun zoekmachine hebben gevonden aan malware blootgesteld worden.

Geen pop-ups
Verder is het belangrijk dat je website geen pop-ups bevat die gebruikers storen. Niet alleen kunnen deze irritant zijn, maar ze kunnen ook een negatieve invloed hebben op je SEO-ranking doordat ze bezoekers afschrikken. Hetzelfde geldt voor andere vergelijkbare activiteiten zoals een notificatie om cookies te accepteren die je niet weg kan klikken.

HTTPS
Tot slot is het ook belangrijk dat je website gebruik maakt van HTTPS. Dit betekent dat de communicatie tussen jouw webserver en de browser van een gebruiker versleuteld wordt. Als je website niet over HTTPS beschikt, kan dit ook een negatieve invloed hebben op je SEO-ranking. Google wil zoals eerder gezegd niet dat hun gebruikers worden blootgesteld aan onveilige websites als ze via hun zoekmachine iets zoeken.

Al met al zijn de core web vitals een belangrijke factor als het gaat om SEO-ranking. Het is dus van groot belang dat je hier rekening mee houdt bij het maken en onderhouden van je website.

VorigeBegeleid tussenjaar heeft preventieve werking op psychosociale problemen jongeren
VolgendeDit zijn de meest gevraagde beroepen van dit moment
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter