Zo ziet het ideale klaslokaal eruit

Iedere docent kan zijn klaslokaal met zijn ogen dicht natekenen. Het is typisch, kenmerkend en het voelt soms bijna als een kamer uit zijn of haar eigen huis. Zodoende is het ideale klaslokaal ook voor iedere docent anders. Voor een basisschoolleraar zijn er totaal andere dingen van belang dan voor een economielerares van HAVO 4. Echter zijn er natuurlijk ook veel overeenkomsten. Het dient namelijk hetzelfde allesomvattende doel: mensen voorzien van informatie met het doel dat ze dit niet meer zullen vergeten. Of dat doel altijd bereikt wordt, is iets waar we later nog op terug kunnen komen.

De basis van een klaslokaal
Een goed klaslokaal heeft enkele basisvoorwaarden. Het is allereerst van essentieel belang dat er een goed schoolbord hangt en daarnaast zijn er de inkoppers zoals tafels en stoelen. Wat echter wel eens wordt vergeten als men naar essentiële zaken kijkt, is de belichting. Het feit dat er voldoende lampen aanwezig zijn is iets wat voor vanzelfsprekend wordt aangezien, totdat zoiets er ineens niet is.

Het belang van belichting
Wie stelt dat goede belichting in een klaslokaal van ondergeschikt belang is, is nog nooit op tijd op school verschenen. In de winter kan het angstvallig duister zijn in een school waar de lampen nog niet aan zijn gegaan. Vanaf het moment dat de Tl-verlichting begint te knippen voelt het ineens weer veilig aan. Niet alleen in de winter zijn goede lampen met felle verlichting van belang. Zo verlichten bijvoorbeeld vloerlampen ook de eeuwig-donkere hoekjes. Het witte licht zorgt er ook op een doordeweekse zomerdag voor dat een kamer verlicht is op plekken die verder van het raam af staan. De langgerekte klaslokalen zijn namelijk niet altijd omringd door ramen, sterker nog: vaak zitten de ramen maar aan één zijde van het lokaal. Dit zorgt ervoor dat de andere kant in een duistere schaduw bivakkeert en dat heeft niet bepaald een positieve invloed op de cohesie binnen de groep.

Licht uit, spot aan!
Concluderend kunnen we stellen dat de Tl-verlichting wel een nederig bedankje verdient. Het is van onschatbare waarde hoe de lampen eraan bijdragen dat iedereen zijn schrift kan lezen. En dat het zelfs zo is dat de docenten het handschrift van de meest slordige student kunnen lezen. Al met al is het een mooi moment om stil te staan bij de vanzelfsprekendheid van de essentiële lampen die het studeren mogelijk maken. Wie durft zich voor te stellen wat een dystopische situatie het was geworden als de studenten in de duisternis kwamen te zitten. Hoe had men het allesomvattende doel dan ooit bereikt?

VorigeSpelenderwijs leren programmeren
Volgende9,7 miljoen euro voor samenwerking bedrijfsleven en mbo-scholen
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter