VOO: geen anti-LHTBIQ+ verklaringen op scholen

Een school, élke school, moet een plek zijn waar leerlingen zich veilig voelen en zich in vrijheid en gelijkwaardigheid kunnen ontwikkelen. Anno 2020 zou dit geen onderwerp van gesprek meer moeten hoeven zijn. Dat is het wel, omdat er nog steeds reformatorische scholen zijn die van ouders verlangen dat zij een verklaring ondertekenen waarmee zij een homoseksuele leefwijze afwijzen. Tot grote verbazing van de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) meent Minister van Onderwijs Slob dat deze twee zaken te verenigen zijn.

Marco Frijlink, voorzitter van de VOO: ”Dat de minister dit standpunt betrekt juist op het moment dat hij met de Kamer van gedachten wisselt over de aanscherping van de burgerschapsopdracht van scholen is opmerkelijk. Die hele discussie gaat nu juist over wat we kunnen doen om ervoor te zorgen dat alle scholen een fijne plek zijn voor alle kinderen en dat die daar juist ook leren hoe mensen van elkaar kunnen verschillen, en dat we daar respectvol mee om willen gaan.

Verklaring drijft wig tussen ouders en kind
Door deze verklaring te eisen creëren deze scholen niet alleen een bijzonder onveilige leeromgeving, maar drijven ze ook een expliciete wig tussen ouders en hun LHBTIQ+ kinderen. Het is onbestaanbaar dat de minister daar niet krachtig stelling tegen neemt.”

Vrijheid van onderwijs geen vrijbrief voor discriminatie
Volgens de VOO is de vrijheid van onderwijs die artikel 23 van de Grondwet biedt geen vrijbrief voor discriminatie, segregatie en stigmatisatie. Sowieso is de manier waarop het onderwijs in Nederland langs denominatieve lijnen is georganiseerd een achterhaald overblijfsel van een verzuilde samenleving die we gelukkig grotendeels achter ons hebben gelaten. We zien vandaag tot welke nare toestanden het kan leiden dat we in het onderwijs die scheiding nog systematisch in stand houden.

Samen leven, samen leren
De VOO is van mening dat alle kinderen, van ouders van welke gezindte dan ook, met elkaar naar school zouden moeten gaan, om niet alleen te leren dat alle mensen van elkaar verschillen en dat dat goed is, maar ook om juist in de interactie met andere mensen de eigen persoonlijkheid en mens- en maatschappijbeeld te ontwikkelen. Samen leven, samen leren!

Vorige3 tips om als leraar vitaal te blijven tijdens de winter
VolgendeASML en Van Gogh Museum presenteren lesprogramma over kunst en wetenschap
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter