Niet ongevaarlijk: brugklassers op de fiets naar school

Veilig Verkeer Nederland waarschuwt weggebruikers en jonge fietsers. Vooral in de eerste nieuwe schoolmaand gebeuren er opvallend veel ongelukken met middelbare scholieren. Ze fietsen voor het eerst naar school.

Het is september. De maand dat je als weggebruiker extra moet letten op fietsende scholieren. Juist in deze maand zie je veel leerlingen met hun rugzak of laptoptas op, die op de fiets voor het eerst naar de middelbare school gaan. Ze kennen de route (nog) niet goed, zijn snel afgeleid en nog behoorlijk speels. Ze schatten de risico’s niet goed en dat is niet ongevaarlijk in het verkeer.

Vooral twaalfjarigen zijn het slachtoffer
Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is de stijging van het aantal ernstig verkeersgewonde fietsers in september opvallend. Met name onder twaalfjarigen. In augustus stijgt dat aantal naar 7,6 procent, in september naar 17,2 procent.

Eerdere berichtgeving pleit ervoor dat ouders hun kinderen vaker op de fiets naar school brengen. Ook Veilig Verkeer Nederland is het daarmee eens. Kinderen leren zo beter omgaan met het verkeer. Te vaak worden kinderen nog met de auto naar school gebracht. Ze gooien hun kinderrugzak op de achterbank en hoeven verder niks meer. Van het verkeer hebben ze nauwelijks weet. Veilig Verkeer Nederland (VVN) pleit eveneens voor een intensivering van de kwaliteit van verkeerslessen op de basisschool.

Leer een kind zelf naar school te fietsen
“Het gaat vooral om bewustwording. Je moet rekening houden met de leeftijd, maar ook een kind van 4 jaar kun je leren zelf met de fiets naar school te komen,” zegt een directeur van een basisschool.

Fietsend naar school kent volgens de directeur veel voordelen. Kinderen zijn in beweging, krijgen frisse lucht en dat bevordert de concentratie op school. En het dient ook een ander doel. “Kinderen worden zich op die manier al vroeg bewust van verkeerssituaties. Natuurlijk doen ze in groep 7 verkeersexamen, maar door nu meer op de fiets naar school te komen, zijn ze vaker bezig met opletten in het verkeer.”

Naar de middelbare school is de afstand groter
De fietsersbond zet zich daar bewust voor in. “Voor basisschoolleerlingen is de afstand van huis naar school en terug nog relatief kort. Maar straks gaan ze naar het voortgezet onderwijs. Dan is de afstand vaak groter en moeten ze wel op de fiets. Het is daarom goed als ze nu vertrouwd raken met verkeerssituaties.”

Komt nog bij dat pubers vaak ook nog eens oortjes met muziek dragen en stiekem toch op hun telefoon kijken. Iedereen kent ook wel het beeld van pubers die lachend en slingerend over het fietspad gaan. Jongeren met de armen leunend op het stuur. En wat te denken van niet werkend fietslicht.

Pubers en waarschuwende ouders, dat werkt niet
Op de basisschool zijn er verkeerslessen en is er het verkeersexamen. Op de middelbare school is dat er niet. Verkeerseducatie is niet verplicht. Wel is er een lespakket van de VVN dat ingezet kan worden. Volgens deskundigen is het belangrijk dat niet alleen de ouders waarschuwen, wat vaak bij pubers zelfs averechts werkt. Daarom is er een rol voor school weggelegd. Niet alleen in het basisonderwijs, maar ook op de middelbare school.

VorigeRandstad start opleiding in strijd tegen lerarentekort
VolgendeHalf miljoen volgers voor NOS Stories: jongeren nemen redactie over
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter