Basisschooldocent belemmerd in werk door niet zindelijke leerlingen

Gemiddeld zitten er in iedere kleuterklas (groep 1 en 2 van het basisonderwijs) ongeveer twee kinderen die niet zindelijk zijn. Het gevolg is dat leerkrachten gemiddeld bijna een half uur per week kwijt zijn aan het verschonen van leerlingen. Ruim driekwart van de leerkrachten (78%) geeft dan ook aan in hun werk belemmerd te worden door onzindelijke leerlingen. 74 procent vindt dat helpen bij afvegen niet tot de taken van een basisschool docent hoort en de helft (51%) vindt zelfs dat het dagelijkse schoolprogramma in de onderbouw te vaak verstoord wordt door kinderen die niet zindelijk zijn. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Kantar (voorheen TNS Nipo) in opdracht van het wereldwijde hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity.

Belang van zindelijkheid
Al op het kinderdagverblijf worden kinderen getraind op zindelijkheid. Zo geeft 84 procent van de pedagogisch medewerkers aan dat zindelijkheid en naar de wc gaan vaste thema’s zijn in het dagprogramma. Toch maakt een derde van de basisschooldocenten (38%) dagelijks mee dat een leerling het in zijn of haar broek doet. Op zo’n moment kost het de leerkracht niet alleen tijd om de leerling te verschonen; dit heeft geregeld ook tot gevolg dat de leerkracht de rest van de klas alleen moet laten. Om dit probleem tegen te gaan bespreekt 42 procent van de docenten het belang van zindelijkheid tijdens de oudergesprekken.

“Er is geen tijd om kinderen regelmatig te helpen op het toilet, je ziet dan niet wat er in de klas gebeurt. Dat kan niet.”, aldus één van de ondervraagde leerkrachten.

Oplossingen
Over de oplossing zijn de meeste leraren het eens: De ruime meerderheid (85%) denkt dat het helpt om ouders bewuster te maken van het belang van zindelijkheid in de opvoeding. Training en voorlichting voor ouders wordt ook genoemd als oplossing (43%).

“Leerkrachten staan onder grote druk en hebben veel ballen in de lucht te houden. Begrijpelijk dat zij taken als het verschonen van leerlingen er niet bij kunnen hebben. Met de conclusies uit dit onderzoek hopen we het bewustzijn onder ouders over het belang van zindelijkheid van hun kinderen te vergroten”, zegt Gertie Eikenaar, communications director Essity BeNeLux.

Over het onderzoek
Het onderzoek naar zindelijkheid van leerlingen in groep 1 en 2 is in november 2019 uitgevoerd door Kantar Public, in opdracht van het wereldwijde hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity. In het onderzoek zijn basisschoolleraren, pedagogische medewerkers op kinderdagverblijven en ouders met één of meerdere kind(eren) tussen de 4 en 7 jaar oud gevraagd naar de zindelijkheid van jonge kinderen en de invloed daarvan op het basisonderwijs. In totaal namen 406 basisschoolleraren (waarvan 120 leraren die lesgeven aan groep 1 en 2), 538 ouders en 525 pedagogisch medewerkers van kinderdagverblijven deel aan het onderzoek. Via deze link kunt u meer informatie over het onderzoek vinden. Meer informatie over eerder onderzoek uit 2018 over de slechte hygiëne op Nederlandse scholen is hier beschikbaar, informatie over eerder onderzoek uit 2019 over de oorzaken van en mogelijke oplossingen voor de slechte toilethygiëne op basisscholen vindt u hier.

VorigeHoe de student zou kunnen helpen met het lerarentekort
VolgendeVerdeling geld middelbare scholen eenvoudiger
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter