Vandaag doken 400 kinderen in NEMO Science Museum in de wereld van programmeren en coderen. Tijdens het Codestarter Evenement maakten ze kennis met programmeren en de manier van denken die hierbij hoort. In workshops, zowel digitaal als analoog, leerden de kinderen robots besturen, een computerspel programmeren, een eigen sleutelhanger printen in 3D en gingen ze als detective op zoek naar een voortvluchtige spion. “Tijdens dit gratis evenement komen allerlei verschillende codeclubs uit het land samen. Kinderen kunnen hier de clubs ontmoeten, coderen ontdekken of zichzelf er verder in verdiepen. Ook kinderen die anders minder kans hebben om hun talenten op dit gebied te ontdekken, bieden we zo de mogelijkheid”, aldus Marjolein van Breemen, adjunct-directeur van NEMO.

Tijdens de opening van het evenement programmeerden 400 kinderen dansmoves bij robot Techie, de mascotte uit de spaaractie 'Tech is te gek!’ van Albert Heijn en NEMO. Foto: DigiDaan.

De workshop animeren van CYM Computercursussen werd gegeven door kinderen die op de naschoolse club al een aantal jaar fanatiek bezig zijn met programmeren. Animator Finn (12) is zelfs op free runnen gegaan om zijn animaties in Pivot zo realistisch mogelijk te maken. Hij geeft zijn kennis graag door: “Als je kinderen de basis aanleert en ze er goed in zijn, kunnen zij ons ook weer wat leren.”

Ook de andere workshops op het Codestarter Evenement werden aangeboden door naschoolse clubs die programmeerlessen verzorgen door het hele land. Codestarter biedt deze clubs een platform en zorgt zo voor een leerzaam aanbod buiten schooltijd. Op de website van Codestarter vinden kinderen de programmeeractiviteiten in hun buurt. Ook zijn er programmeeractiviteiten voor thuis te vinden.

Over Codestarter
Codestarter is een initiatief van NEMO en PBT en wordt mogelijk gemaakt door Google. Het platform werd in 2015 gelanceerd en sindsdien is er veel gerealiseerd. Enerzijds dicht Codestarter de kenniskloof tussen digi-experts en digi-leken.
Anderzijds biedt Codestarter programma’s en workshops waarmee kinderen tijdens buitenschoolse activiteiten worden gestimuleerd om hun eigen (technische) onderzoektalent te ontdekken en te ontwikkelen. Zo hebben duizenden kinderen en begeleiders kennis gemaakt met coderen, programmeren en 3D-printen. Met dank aan Codestarter is programmeren al lang niet meer alleen voor slimmeriken, maar toegankelijk voor iedereen. Het is nu aan de rest van Nederland om deze beweging voort te zetten.

VorigeInternationalisering van het middelbaar beroepsonderwijs
VolgendeHet verschil tussen een woordelijke en letterlijke transcriptie
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter