De leveranciers in de (digitale) leermiddelenketen waren mede door een gebrek aan regie onvoldoende in staat om de problemen aan het begin van dit schooljaar snel op te lossen.Daarnaast waren de gelijktijdige aanpassingen in de ict-systemen niet op tijd gereed wat ten koste ging van het testen van de aanpassingen. De communicatie richting scholen schoot op dat moment en vooraf tekort. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport van KPMG naar de problemen met de levering van digitaal leermateriaal.

Om te voorkomen dat aankomend schooljaar opnieuw grote problemen ontstaan, moet de afstemming tussen de partijen beter, zeggen de onderzoekers. Ook moet er een goed vangnet komen om storingen op te vangen en problemen snel op te lossen.

Eerste aanbevelingen opgepakt
Een ketenregisseur is inmiddels aangesteld door Edu-K, het samenwerkingsverband van distributeurs, uitgeverijen, softwareleveranciers en sectorraden. Deze ketenregisseur houdt zicht op alle wijzigingen die worden doorgevoerd en zorgt voor een goede afstemming tussen betrokken partijen. Daarnaast wordt er uitgebreider getest, helder en tijdig gecommuniceerd, wordt een goede ondersteuning geregeld voor scholen, zowel in de voorbereiding als wanneer er onverhoopt toch iets misgaat.

Voor de VO-raad is een vlekkeloze start van het komende schooljaar de hoogste prioriteit, in het belang van de leerlingen en docenten. We houden als lid van Edu-K daarom de ontwikkelingen op het gebied van goede governance in de keten en communicatie richting de scholen scherp in de gaten. De VO-raad participeert daarom in het programma Start Schooljaar, waarin de deelnemende partijen in Edu-K zich verbinden aan de benodigde inspanningen om herhaling te voorkomen.

Bron: VO-Raad

VorigeMaak van uw leerlingen echte onderzoekers!
VolgendeVoor meer kinderen een plek op school
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter