In dit digitale tijdperk, waarin ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen, is ook e-Commerce niet meer weg te denken. Terwijl grote warenhuizen als V&D verdwijnen zijn het online reuzen als Bol.com die gewoon door blijven groeien. Maar hoeveel rekening wordt er in het onderwijs met deze ontwikkelingen gehouden? Volgens de branche is daar nog veel winst te behalen.

Thuiswinkel.org, de belangenorganisatie voor online shops, luidde eerder dit jaar de noodklok. Het onderwijs sluit niet aan bij de behoeften van e-commerce en bedrijven hebben moeite om geschikt personeel te vinden met competenties die aansluiten op de wensen van de branche. De kritiek van Thuiswinkel.org is vooral dat het huidige onderwijs systeem zich niet rap genoeg aanpast aan de steeds veranderende online thuiswinkel-branche. Doordat technologische ontwikkelingen elkaar in sneltreinvaart opvolgen en nieuwe mogelijkheden zich steeds meer voordoen, is het voor het Nederlandse onderwijssysteem lastig om de opleidingen daarop zó aan te passen dat afgestudeerden steeds over een up-to-date kennisniveau beschikken. Digitale competenties zijn gewenst in alle lagen van een organisatie die zich bezighoudt met e-commerce - van deskmedewerker tot manager. Thuiswinkel.org heeft daarom het heft in eigen handen genomen en start in samenwerking met de Hogeschool TIO een eigen opleiding, waarin marketing en sales binnen het kader van e-commerce centraal staan. Dit moet een opstap zijn naar de e-Academy, waarbinnen thuiswinkel wil voorzien in de behoefte van de bedrijven wiens belangen het behartigt. Zo moet de kennis op alle vlakken worden vergroot, van logistiek tot marketing tot klantenservice. Hierbij richt e-Academy zich op zowel studenten als werkenden. Door de brede insteek kan iedereen die daar nood aan heeft meer kennis vergaren.

Ook voor het huidige onderwijs wil de e-Academy iets kunnen betekenen. Daarom zal Thuiswinkel.org via deze weg opleidingen in het hoger onderwijs en in de private sector gaan certificeren. Daarnaast wil Thuiswinkel.org gebruik maken van zogenaamde 'talent circles', waarin professionals uit de branche (maar bijvoorbeeld ook in het onderwijs) ervaring en kennis met elkaar kunnen uitwisselen. In de cloud webwinkel software Lightspeed heeft ook al aangegeven mee te helpen met kennis verbetering van e-Commerce in het onderwijs.

Het probleem reikt echter verder dan Nederland. Ook in de rest van de wereld heeft de e-Commerce-branche moeite om gekwalificeerd personeel te vinden. De branche heeft door zijn snelle ontwikkelingen ook nood aan analytisch ingesteld personeel, dat in staat is om mee te denken over nieuwe innovaties en zich snel kan aanpassen aan veranderingen. Wellicht heeft de e-Academy hier een goede start te pakken, maar ook binnen de bestaande onderwijsinstellingen kan het de moeite lonen dat men zich actiever gaat bezig houden met dit vraagstuk. Wellicht kan Nederland zo zelfs een leidende rol spelen in het tekort dat ook binnen Europa en de Verenigde Staten bestaat.

VorigeEen derde basisscholen geeft enkelvoudige schooladviezen
VolgendeGezonde leerlingen presteren beter
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter