Vrijwel hele Kamer ziet iPadscholen wel zitten

De elf Steve Jobsscholen die vanaf augustus van start gaan, kunnen rekenen op grote steun in de Tweede Kamer. Op deze scholen krijgen alle leerlingen vanaf 4 jaar een iPad. De kinderen mogen grotendeels zelf bepalen wat ze willen leren en wanneer. Het virtuele leren staat centraal, docenten hebben een coachende rol.

Uit een rondgang van de Volkskrant blijkt dat op de PVV na zo goed als alle partijen enthousiast zijn over het initiatief. De VVD vindt dat 'het onderwijs niet stil kan staan terwijl de wereld om ons heen aanzienlijk verandert, met name op het gebied van technologie'. SP-woordvoerder Jasper van Dijk denkt dat iPads helpen om onderwijs meer af te stemmen op individuele leerlingen. 'Laten we eerlijk zijn: dat klassikaal woordjes stampen van vroeger heeft zijn beste tijd gehad.' 50Plus spreekt van 'een uitstekend idee om Nederland internetland nummer één te maken.'

Studiehuis-concept
Critici zien in de plannen van de Steve Jobsscholen veel overeenkomsten met het omstreden Studiehuis-concept dat middelbare scholen invoerden vanaf eind jaren negentig. Ook toen gingen leerlingen zelfstandig werken achter computers en kregen leraren een rol als coach.

'Blijkbaar zijn we nu alweer vergeten op wat voor deceptie dat uitliep', zegt PVV-kamerlid Harm Beertema, die zelf 34 jaar in het onderwijs werkte. 'Leerlingen zaten de hele dag te gamen en leraren mochten hun kennis niet meer overdragen. Met de Steve Jobsscholen trappen we weer in die val, deze keer met iPads en met nog jongere kinderen als slachtoffers. Al dat gezeur over de Einsteingeneratie. Kom op zeg, alsof er een nieuwe mens is opgestaan.'

Opiniepeiler Maurice de Hond, een van de drijvende krachten achter de Steve Jobsscholen, stelt dat de iPad in de drie jaar dat hij bestaat 'een kleuterrevolutie' heeft ontketend. Door zijn touchscreen en intuïtieve gebruik groeien jonge kinderen op met het apparaat en de mogelijkheden van digitale media. Hij vindt dat scholen nadrukkelijk moeten inzetten op '21st century skills'. Het leren van krulletters hoort daar bijvoorbeeld niet bij, blind typen met tien vingers wel.'

VorigeRinda den Besten: 'Besturen moeten rug recht houden'
VolgendePolitie onderzoekt tweede geval examenfraude
Reacties (1)
Gebruiker
Elly de Wildt-Dienske
11-6-2013

Deze ontwikkeling is heel goed te plaatsen in de geest van de tijd. Fantastisch om mee te gaan in de dynamiek van nieuwe technieken en mogelijkheden die onbeperkt lijken te zijn. Maar....we worden nog steeds geboren als baby die nog niet kan lopen en nog geen verschil weet tussen links en rechts. Een kind heeft ongeveer 7 jaar nodig om de drie dimensies van de concrete werkelijkheid te leren kennen en zich eigen te maken. Daarna is de tijd rijp voor de twee dimensies: het platte vlak. Voor het ene kind zal die neurologische ontwikkeling sneller gaan dan voor het andere kind. Vast staat dat er veel beweging en spel in de ruimte voor nodig is en iedereen weet dat een IPad daar niet echt bij helpt. Ook andere intelligenties, zoals de sociale en emotionele, die nodig zijn om verder te groeien kunnen te kort komen bij te eenzijdige activiteiten.
Letters leer je kennen door ze te schrijven, door de vorm te beleven vanuit de motoriek van je lichaam en niet door ze aan te raken op het toetsenbord. Als de IPad gebruikt wordt om de letters echt te tekenen op het scherm, dan wil ik er over denken of het misschien net zo goed is als op papier of in de lucht...
Maar....laat de kleuter alsjeblieft zoveel mogelijk spelen in de ruimte en met anderen. De IPad is absoluut misplaatst als leermiddel in de kleuterfase. Dat zijn de zand- en watertafel, de bouw- en poppenhoek, de klim- en klauterhoek. De computer nemen ze spelenderwijs mee en hoeven op die leeftijd niet speciaal ingezet te worden als leermiddel.
Meer weten over het belang van spelen voor kleuters? De Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs zet zich in voor onderwijs dat past bij de neurologische en psychologische ontwikkeling van de kleuter. De WSK is in gesprek met de onderwijsinspectie om uit te wisselen hoe de kwaliteit van het kleuteronderwijs het best bevorderd en bewaakt kan worden. Kijk op www.wegwijs.in/kleuteronderwijs voor informatie en om je (gratis) aan te sluiten.

Laat een reactie achter