Scholen in Nederland signaleren de eerste verbeteringen in de leerprestaties van leerlingen op het gebied van basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Dit blijkt uit recente voortgangsrapportages van het Masterplan Basisvaardigheden en het Nationaal Programma Onderwijs, die aan de Tweede Kamer zijn aangeboden. Vooral in het primair onderwijs ervaren scholen merkbare vooruitgang; ruim 80% van deze scholen rapporteert duidelijke stappen voorwaarts. In het voortgezet onderwijs ligt dit percentage op 60%.
Staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs en Emancipatie) toont zich verheugd over deze positieve ontwikkelingen en benadrukt het belang van voortzetting en intensivering van de huidige aanpak. Ze werkt samen met het onderwijsveld aan het Herstelplan Kwaliteit Funderend Onderwijs, met een sterke focus op lezen, schrijven en rekenen.
De eerste groep van bijna 650 scholen is bijna twee jaar geleden gestart met het verbeteren van basisvaardigheden, ondersteund door subsidies vanuit het Masterplan Basisvaardigheden. Scholen geven aan dat deze financiële steun cruciaal is geweest voor het behalen van de huidige resultaten, met name door het bijscholen van leraren in taal en rekenen-wiskunde. Vrijwel alle deelnemende scholen constateren een positief effect op de expertise binnen de school.
Uit de voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs blijkt dat meer dan de helft van de schoolleiders in het funderend onderwijs verbeteringen ziet bij leerlingen in alle vaardigheden. Daarnaast tonen onderzoeken aan dat in het schooljaar 2023-2024 de leergroei in begrijpend lezen en rekenen-wiskunde hoger is dan in de periode vóór de coronapandemie. Ook het welzijn van vo-leerlingen en de kansengelijkheid vertonen herstel.
Ondanks deze positieve signalen blijft de urgentie groot, met name in het voortgezet onderwijs, waar de prestaties sinds de coronapandemie zijn gedaald. Het is daarom essentieel om de ingezette koers voort te zetten en te intensiveren om de basisvaardigheden van alle leerlingen duurzaam te verbeteren.
Meer over de rapportage bij Rijksoverheid.nl
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst