Schone lucht op scholen verbetert gezondheid en leervermogen van kinderen

Schone lucht is misschien een fundamenteel mensenrecht, maar helaas is het voor veel schoolkinderen over de hele wereld geen realiteit, waardoor ze een groter risico lopen op blootstelling aan door de lucht overgedragen ziekten en verontreinigende stoffen. Ondanks inspanningen om de ziekte te verminderen, zal COVID-19 nog lang bij ons blijven, om nog maar te zwijgen van toekomstige virussen en andere ziekten die kinderen van school houden zoals verkoudheid, griep en respiratoir syncytieel virus (RSV). Hoewel we ziektekiemen niet kunnen elimineren, kunnen we de verspreiding ervan in scholen tegengaan door luchtfiltratie en de algehele luchtkwaliteit aan te pakken met onder meer luchtreinigers.

Luchtvervuiling vormt al lang een bedreiging voor de menselijke gezondheid, maar de wereldwijde pandemie heeft de urgentie van binnenlucht doen toenemen. Het is niet voor niets dat een CO2 meter met corona steeds vaker gekocht is. Aangezien de gemiddelde student tijdens zijn leven meer dan 14 duizend uur in een klaslokaal doorbrengt – meer dan een kwart van zijn leven – is de lucht in scholen dan ook van belang. Het is ook belangrijk op te merken dat scholen over het algemeen dichtbevolkt zijn, met doorgaans vier keer zoveel gebruikers dan kantoorgebouwen met een vergelijkbare plattegrond en vierkante meters. Toch is de onderwijsinfrastructuur in de meeste landen over de hele wereld lange tijd ondergefinancierd en overbelast geweest.

Er is op het moment een ongekende kans om te investeren in langdurige veranderingen die de huidige leeromgevingen zullen verbeteren en toekomstige generaties studenten ten goede zullen komen. Schoolinfrastructuur staat in veel landen al jaren laag op de prioriteitenlijst, maar de pandemie heeft ertoe bijgedragen dat deze hoger op de mondiale agenda is komen te staan en een licht heeft geworpen op het probleem van de binnenlucht. Overheden moeten noodfinanciering reserveren voor upgrades van de schoolinfrastructuur en schooldistricten moeten zich committeren aan implementatie, met een hernieuwde focus op modernisering van verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsystemen (HVAC). Het is misschien verleidelijk om geld te besteden aan de nieuwste technische gadgets, maar eerst moeten we prioriteit geven aan de meest elementaire behoefte: verbeterde fysieke gebouwen die gezonde en veilige ruimtes bieden waar kinderen kunnen leren.

De pandemie heeft schoolbestuurders over de hele wereld gedwongen te experimenteren met verschillende maatregelen om scholen veilig te houden. Hoewel niet zo opvallend als mondkapjeverplichtingen en vaccinaties, zijn verbeteringen van de luchtkwaliteit door ventilatie en filtratie naar voren gekomen als een effectieve manier om de verspreiding van door de lucht overgedragen ziekten in te dammen. Uit een onderzoek, uitgevoerd door de CDC en het Georgia Department of Health, bleek bijvoorbeeld dat COVID-19-gevallen 39 procent lager waren in scholen die de luchtventilatie verbeterden. Gezien de ruime gerapporteerde gegevens en beste praktijken over hoe scholen te moderniseren, hoeven landen niet helemaal opnieuw te beginnen - ze kunnen bestaande bronnen raadplegen, zoals het State of Our Schools-rapport 2021 en het Better Buildings Initiative van het Amerikaanse Department of Energy en leren van degenen die verder zijn op hun reis naar een schone lucht in scholen.

VorigeVmbo'ers en mbo'ers strijden in 2022 in Utrecht om titel Nederlands Kampioen
VolgendeNP Onderwijs: verdeling middelen en verlenging van de bestedingstermijn
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter