Zo doe je aan timemanagement in het onderwijs

Als leraar bestaan je werkzaamheden niet enkel uit lesgeven, maar uit een combinatie van allerlei taken: proefwerken nakijken, ouderavonden voorbereiden, vergaderen met collega’s, handelingsplannen schrijven, schoolreisjes organiseren, enzovoorts. Door de brede diversiteit aan taken, is het vaak lastig om een efficiënte aanpak te bepalen. Dit artikel vormt een beknopte training time management, waarin jij leert hoe je jouw takenlijst voortaan vele malen sneller kunt zien krimpen!

1. Kader de taken af

Een onduidelijke taak vergt onnodig veel tijd. Maak iedere taak daarom zo concreet mogelijk.

- Wat is het doel van de taak?
- Welke rol speel ik in het volbrengen van de taak?
- Welke stappen moet ik ondernemen om dat doel te bereiken?
- Hoeveel tijd kost het mij om de taak te volbrengen?

Er kan zelfs gesteld worden dat een taak enkel uitvoerbaar is als je een eenduidig antwoord kunt geven op deze vier vragen. Lukt dat niet? Vraag dan om opheldering bij degene die jou de taak heeft toegewezen.

2. Deel taken op

Elke taak bestaat uit een combinatie van kleinere taken. Er zijn immers enkele stappen die je moet ondernemen om de taak te kunnen volbrengen. Pak een taak daarom altijd stap-voor-stap aan. Op die manier maak je de taak overzichtelijker en beter te behappen.

3. Plan je taken in

Plan elke taak die je moet doen in. Werk met blokken waarin je telkens aan één specifieke taak werkt. Noteer aan welke specifieke stap van de taak je in het betreffende blok gaat werken. Wissel taken die je minder leuk vindt of simpelweg meer energie kosten af met taken die je graag uitvoert en waar je energie uithaalt.

4. Kader de contactmomenten af

Een groot gedeelte van de tijd als leraar ben je kwijt aan het voeren van gesprekken. Alhoewel deze gesprekken erg belangrijk zijn, wijkt vrijwel ieder gesprek al snel af van de noodzakelijke boodschap. Het is oké om hier zakelijk(er) mee om te gaan. Wees duidelijk richting leerlingen, ouders en collega’s wanneer je tijd hebt om met hen te spreken en ook wanneer je dit niét hebt.

VorigeKansengelijkheid vraagt om gratis onderwijs
VolgendeNa Black Friday 'Green Friday' op de VU Amsterdam
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter