Belang van een goede nachtrust om te presteren op school

Een verminderde concentratie of verminderd reactievermogen, somberheid en prikkelbaarheid. Dit zijn allemaal symptomen van slaaptekort. Slaaptekort komt helaas steeds vaker voor, ook bij uw leerlingen. Zij zijn te lang bezig met hun telefoon, of kijken teveel televisie waardoor zij niet op tijd in slaap kunnen komen. Een langdurig slaaptekort kan echter vervelende gevolgen hebben.

Nachtrust en geheugen
Een belangrijk proces dat tijdens de slaap plaatsvindt is consolidatie. Dit houdt in dat de hersenen 'oefenen' wat overdag geleerd wordt. Door dit proces wordt informatie stevig opgeslagen. Dit maakt een goede nachtrust belangrijk voor het geheugen, mede doordat dit proces bepalend is voor het vormen van langdurige herinneringen.

Nachtrust en concentratie
Uit recent onderzoek is gebleken dat kinderen die een half uurtje extra slapen, zich beter kunnen concentreren dan hun leeftijdsgenootjes. De kinderen die dit half uurtje extra slaap kregen waren minder impulsief, minder snel afgeleid en hadden minder driftbuien. Daarnaast hadden deze kinderen ook een beter humeur.

Nachtrust en creativiteit
Ook creativiteit heeft te leiden onder een slaaptekort. Tijdens het slapen wordt informatie geordend. Dit is vergelijkbaar met het comprimeren van een harde schijf op de computer. Door de informatie op een ordelijke manier op te slaan, komt er meer ruimte beschikbaar voor nieuwe dingen. Daarnaast wordt bepaalde informatie door de hersenen verbonden aan bepaalde emoties. Deze factoren zijn belangrijk voor creativiteit.

Nachtrust en goede cijfers
Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat kinderen met een betere nachtrust betere cijfers halen op school. Dit komt vooral door de betere concentratie en het betere geheugen. Hebt u ook een leerling in de klas die niet goed scoort en symptomen van slaapgebrek vertoond? Stel dan eens voor een half uur eerder te gaan slapen.

Factoren die van invloed zijn op de nachtrust
Enkele factoren die een sterke invloed hebben op de nachtrust zijn het gebruik van de mobiele telefoon en/of televisie en de inrichting van de tienerkamer. Het overmatig gebruik van een mobiele telefoon voor het slapen gaan leidt tot slaapstoornissen, concentratieverlies en hoofdpijn. Momenteel heeft ruim 20 procent van de pubers hier last van. Dat bleek onlangs uit onderzoek van kinderneuroloog Hans Vles. Daarnaast is ook de inrichting van de kinderkamer van invloed op de nachtrust. Kinderen met een drukke en uitdagende kinderkamer slapen minder diep dan kinderen met een rustige kamer. Ook is het beter om een kinderbed uit te zoeken dat niet al te stimulerend is voor het kind. De kans wordt met een stimulerend kinderbed namelijk groter dat het kind wakker wordt.

VorigeInloggen op de webmail van (hoge-)scholen en universiteiten
VolgendeWrite Now! 2017 van start
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter