Het bezoek van de Onderwijsinspectie aan scholen veroorzaakt extra werkdruk voor docenten en schoolleiders, want de administratie moet op orde gebracht en sommige scholen oefenen zelfs het bezoek van de inspecteur. Dit blijkt uit een onderzoek van de Algemene Onderwijsbond (AOb), die ruim 3400 leraren, teamleiders en schooldirecteuren ondervroeg over hun ervaringen met de Onderwijsinspectie. Die bezoekt scholen ten minste eens in de vier jaar.

Volgens 64 procent van de ondervraagden doet hun school 'bepaalde dingen alleen maar om de inspectie tevreden te stellen'. Vooral de administratie lijkt bij de voorbereiding van een inspectiebezoek van belang. Ruim driekwart van de ondervraagden ervaart een hogere administratieve werklast in de aanloop naar het bezoek. De scholen vrezen het predicaat 'zwak' te krijgen, waarna ze onder aangepast toezicht komen te staan.

De Onderwijsinspectie betreurt dat docenten en schoolleiders denken dat ze bepaald werk alleen voor de inspectie doen. "Dat is niet de bedoeling", zegt hoofdinspecteur Arnold Jonk tegen de Volkskrant. "Als mensen dat zo ervaren, doen we iets niet goed."

VorigeBureaucratie scholen aangepakt
VolgendeSchoolbesturen halen inspiratie uit verbeteraanpak buiten onderwijs
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter