Gisteren en eergisteren vertelde ik jullie over een aantal projecten dat het afgelopen jaar met subsidiegeld van SURFnet is uitgevoerd. In die bak met projecten is nog veel meer interessant materiaal te vinden; niet alleen voor het hoger onderwijs, maar ook voor het basis en voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs.

Wat vind je bijvoorbeeld van het project 'Live taggen' waarbij colleges werden opgenomen en studenten de mogelijkheid kregen tijdens het college de opname te voorzien van hun eigen trefwoorden? Op die manier wordt niet alleen het college bewaard, maar is het voor studenten heel makkelijk om voor hen relevante passages in het college terug te vinden. Je kunt dat natuurlijk doen met (prijzige) software, maar er zijn ook materialen die je gratis kunt gebruiken. Kijk maar eens naar deze leereenheid, bestemd voor docenten, over weblectures. Als de les online staat op YouTube, kunnen leerlingen er hun eigen tags aan toevoegen, bijvoorbeeld met Overstream.

Of ben je meer geïnteresseerd in projecten die te maken hebben met mobiel leren? Kijk dan eens naar het project GPS Mission, waarin wordt getoond hoe je, na het aanmaken van een (gratis) account op de webtool GPS Mission een interactieve GPS-route kunt maken, waarbij alleen je tips krijgt hoe je moet lopen als je de vragen in het spel goed beantwoordt. Handig: het project heeft een Nederlandstalige handleiding opgeleverd, dus wie wil kan er direct mee aan de slag.

En zo kan ik nog wel even doorgaan: er zijn het afgelopen jaar prachtige projecten uitgevoerd, en omdat de resultaten ervan onder een Creative Commons licentie beschikbaar zijn, kan iedereen met deze projecten verder aan het werk zonder daar veel kosten voor te maken.

Maar misschien heb je wel ideeën voor nieuwe innovatieve projecten waarmee je zelf aan de slag wil gaan. Een idee over hoe je op afstand wil samenwerken, bijvoorbeeld met een andere onderwijssector om voor de leerling/student de overgang van de ene sector naar de andere sector te vergemakkelijken. Of een project waarbij je een scheikundeboek tot leven laat komen door het voor een webcam te houden waarna je in de biologieles het hart 3-dimensionaal kunt bekijken. Of een project waarbij leerlingen lesstof krijgen aangereikt als 3d-video, of als een video in zo'n hoge resolutie (4k) dat je bijna oneindig kunt inzoomen op elk detail? Interessant voor de scheikundeles, lijkt me.

Wie met deze onderwerpen (Leren op afstand/online samenwerken, Augmented reality, nieuwe videotoepassingen of 4K-video) aan de slag wil kan nu daarvoor een projectsubsidie aanvragen. Er is totaal een bedrag van 360.000 euro beschikbaar in partjes van 10.000 euro elk. Voor elke onderwijssector zijn in principe evenveel partjes beschikbaar, dus per sector kunnen ongeveer 7 aanvragen gehonoreerd worden. Het lijkt mij de moeite waard om een poging te wagen. En heb je ideeën te kort: ik kom graag met je meedenken!

Maar wacht niet te lang: aanvragen kunnen ingediend worden tot 1 april. Daarna - geen grapje - kunnen aanvragen niet meer in behandeling genomen worden. En het is toch wel erg jammer om zo'n goed gevuld subsidiepotje onbenut te laten in deze voor het onderwijs financieel zo onzekere tijden!

VorigeSouth park in de les
VolgendePeer pressure
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter