Onderwijsnieuws

Vragen aan de wetenschap

Vragen aan de wetenschap

Indienen van vragen voor de Nationale Wetenschapsagenda van start Zijn wij ons DNA? Hoe ziet de supercomputer van de toekomst eruit? Wat leren talen ons over het verleden? Voorbeelden van inspirerende vragen aan de wetenschap. Vanaf vandaag kan iedereen in Nederland zijn vraag aan de wetenschap stellen op http://www.wetenschapsagenda.nl/ . Op basis van deze vragen wordt de Nationale Wetenschapsagenda ontwikkeld. In de Nationale Wetenschapsagenda komt een aantal onderzoeksthema’s waar de Nederlandse wetenschap zich in de komende jaren door kan laten inspireren. In november 2015 wordt...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Wetenschap | Rijksoverheid

VO-raad voorzitter wil diploma op maat voor scholier

VO-raad voorzitter wil diploma op maat voor scholier

Leerlingen in het voortgezet onderwijs moeten een diploma op maat kunnen krijgen. Dat stelt voorzitter Paul Rosenmöller van de VO-raad, de belangenorganisatie voor middelbare scholieren. Hij zegt dat donderdag in een interview in de Volkskrant. Een diploma op maat betekent dat ze vakken op vmbo-, havo- en vwo-niveau op één diploma moeten kunnen halen. Hij roept de politieke partijen op het maatwerkdiploma wettelijk mogelijk te maken. Nu kunnen jongeren...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Onderwijs-op-maat

Meer bevoegd gegeven lessen in het voortgezet onderwijs

Meer bevoegd gegeven lessen in het voortgezet onderwijs

Scholen werken hard aan de ambitie om meer lessen door bevoegde docenten te laten geven. Van 2011 tot 2013 hebben scholen in het voortgezet onderwijs gezorgd voor 10.000 meer bevoegd gegeven lessen dan in de jaren daarvoor, vooral in de kernvakken Engels, Duits, Frans en Wiskunde. Dit blijkt uit de laatste integrale personeelstelling onderwijs (IPTO 2013). In het havo/vwo wordt bijna 89 procent van de lessen gegeven door een voor het vak bevoegde docent of een leraar in opleiding. In het vmbo is dat bijna 80 procent. “Het vak van leraar is zo belangrijk dat ouders en leerlingen...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Rijksoverheid

Nationale Onderwijsprijs naar Tricht en Rotterdam

Nationale Onderwijsprijs naar Tricht en Rotterdam

Woensdagmiddag heeft Alida Oppers, directeur-generaal primair en voortgezet onderwijs bij het ministerie van Onderwijs, de tweejaarlijkse Nationale Onderwijsprijs uitgereikt in de Rotterdamse Schouwburg. In het basisonderwijs ging de eerste prijs naar de digitale plusklas van OBS Op ‘t Hof uit het Gelderse Tricht. In het voortgezet onderwijs was het Rotterdams Vakcollege de Hef de winnaar. De prijswinnaars hebben de “Bronzen Olifant” en een geldbedrag van € 7.000,= ontvangen. OBS Op ’t Hof: “Klas in the Cloud” In samenwerking met twee andere scholen heeft OBS...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Onderwijsprijs

Leraren aan de slag in de wetenschap

Leraren aan de slag in de wetenschap

Hoe reageerden Nederlandse leraren tijdens de Tweede Wereldoorlog op de onderwijsideeën van de Duitse bezetter? Hoe kan een computergame brugklassers met autisme helpen? Welke rol spelen vruchtensappen in het ontstaan van chronische ziekten? En hoe effectief en eerlijk zijn online advertenties eigenlijk? Een greep uit de vragen waar 31 leraren uit het primair- tot en met het hoger beroepsonderwijs de komende vier jaar op gaan promoveren. Woensdag 25 maart ontvangen zij daarvoor een beurs uit handen van minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dat gebeurt op het Amsterdams Lyceum in...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Promotiebeurs | Rijksoverheid