Onderwijsnieuws

Hoe ‘kleurenblind’ is het Amsterdamse onderwijs?

Hoe ‘kleurenblind’ is het Amsterdamse onderwijs?

Docenten in spannende rechtbanksimulatie geconfronteerd met eigen vooroordelen Op maandagavond 21 maart – Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie – organiseert Critical Mass in samenwerking met IZI Solutions en Blikopeners op het Vossius Gymnasium in Amsterdam een interactief evenement om te onderzoeken hoe ‘kleurenblind’ het Amsterdamse onderwijs is. Confrontatie met onbewuste voorkeuren Op het Vossius Gymnasium maken docenten uit verschillende onderwijssectoren de Implicit Association Test die onbewuste en impliciete voorkeuren voor...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Dag tegen racisme

Winnaars Onderzoeksprijs Masterscripties Fontys gehuldigd

Winnaars Onderzoeksprijs Masterscripties Fontys gehuldigd

Vernieuwende praktijkonderzoeken dragen bij aan passend onderwijs Annelies de Hoop, consultant bij het Samenwerkingsverband 013 heeft de Onderzoeksprijs mastercripties Fontys gewonnen. Ze presenteerde vooraf haar bevindingen tijdens de conferentie ’10 ontdekkingen door onderzoek Masters’ die door de masteropleidingen OSO en HKE in Tilburg werd georganiseerd. De tweede en derde prijs gingen respectievelijk naar Marga van Gijn en Nicole Scheepens. Van Gijn is groepsleerkracht aan basisschool de Koningslinde te Vught en Scheepens werkt als groepsleerkracht aan basisschool de Wieken...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Onderzoeksprijs

Kinderen krijgen te weinig les over verliefdheid, relaties en puberteit

Kinderen krijgen te weinig les over verliefdheid, relaties en puberteit

Kinderen van 9-12 jaar zijn volop bezig met onderwerpen als verliefdheid, relaties en puberteit, maar te veel kinderen geven aan er geen les over te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Rutgers, kenniscentrum seksualiteit, in samenwerking met het NOS Jeugdjournaal. Zo zegt slechts 25% van de kinderen les te krijgen over seksuele grenzen en slechts 27% over seksuele diversiteit. Het is voor het eerst dat kinderen van 9-12 jaar zelf zijn bevraagd over onderwerpen rond seksualiteit. Het onderzoek komt op de eerste dag van de ‘Week van de Lentekriebels’, een landelijke projectweek waarin...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Rutgers

Toptalenten steeds beter bediend op school

Toptalenten steeds beter bediend op school

Het aantal toptalenten dat zich op school zit te vervelen is in 2 jaar bijna gehalveerd. Steeds meer scholen bieden onderwijs op maat aan voor hun talentvolle leerlingen. Zo kunnen leerlingen bij een vak waarin ze écht goed zijn examen doen op een hoger niveau en wordt de pilot ‘versneld VWO’ (in 5 jaar) uitgebreid. Dit zijn de eerste resultaten van het Plan van Aanpak Toptalenten 2014 – 2018. De maatregelen voor toptalenten passen in het streven naar kwaliteitsverbetering van het onderwijs aan alle leerlingen en de ontwikkeling van maatwerk voor alle leerlingen. ‘Er is steeds meer...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Toptalent

Geri Bonhof gaat volgende fase Onderwijs2032 leiden

Geri Bonhof gaat volgende fase Onderwijs2032 leiden

Mevrouw Geri Bonhof wordt benoemd tot voorzitter van het Ontwerpteam2032. Hiermee krijgt zij de leiding over de volgende fase van Onderwijs2032, de vernieuwing van het onderwijscurriculum in het basis- en voortgezet onderwijs. Dit schrijft staatssecretaris Dekker vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Bonhof en haar team nemen daarmee het stokje over van het Platform Onderwijs2032. Paul Schnabel - voorzitter van het platform - presenteerde eind januari zijn eindadvies. Op basis van dit advies gaat het Ontwerpteam2032 verder bouwen aan een helder kerncurriculum over wat alle leerlingen...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Onderwijs2032