Ik heb ik groep 1/2 een leuke ICT-les met Beebot (een elektronisch bijtje) uitgevoerd.
Met behulp van movenote.com heb ik filmpjes gemaakt waarin te zien is welk pad Beebot loopt op een speelmat. Ik heb per stap een foto gemaakt en deze achter elkaar laten zien. In het kleine kadertje in beeld ben ik te zien en licht ik toe welk pad Beebot loopt. Zie bijgaande link voor een voorbeeld van zo'n filmpje. Van deze filmpjes heb ik via qr-code-generator.com QR-codes gemaakt.
Leerlingen kregen tablets waarmee ze de QR-code konden scannen en de filmpjes te zien kregen. Vervolgens gingen ze Beebot op dezelfde manier instellen.
Leerlingen waren hier erg enthousiast over! Ze leerden met tablets werken en ze waren nieuwsgierig of ze Beebot juist hadden ingesteld. Ook moesten ze hierbij samenwerken.

Doelen leerlingen:
- De leerlingen ontwikkelen ICT-geletterdheid. Ze leren dat tablets gebruikt kunnen worden voor het lezen van QR-codes en ze leren om Beebot te programmeren (computational thinking)
- De leerlingen gebruiken ruimtelijk inzicht om routes te beschrijven.
- Leerlingen leren samen te werken om een meetkundig probleem op te lossen.

Naar de website

VorigeVluchten kan nog wel
VolgendeLessenserie KABOEM!
Reacties (0)

Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter