Goede kinderopvang van essentieel belang voor een vliegende start in het onderwijs

Er is de afgelopen tijd veel gediscussieerd over de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Velen zijn van mening dat de leeftijd waarop kinderen met Voorschoolse Educatie beginnen omlaag moet. Dit voorstel is ontstaan uit het feit dat de druk op het onderwijs steeds hoger komt te liggen. Docenten hebben steeds meer moeite om alles uit de scholieren te halen. Vooral in de kleuterklassen worden er veel achterstanden bespeurd. Dit kan op verschillende manieren worden verholpen. De leeftijd voor Voorschoolse Educatie verlagen kan met name bij risicogroepen van belang zijn. Daarnaast is het ook belangrijk dat ouders op de hoogte zijn van de toegevoegde waarde van goede kinderopvang. Hoe kinderen de eerste jaren van hun leven doorbrengen, is van grote invloed op hun gedrag in het onderwijs. Dit heeft verschillende oorzaken.

Sociale ontwikkeling

Een van de belangrijkste factoren is dat er bij de kinderopvang veel aandacht is voor de sociale ontwikkeling. Kinderen leren met elkaar spelen, elkaar te respecteren, te delen en andere belangrijke communicatieve vaardigheden die voornamelijk in de eerste jaren van het onderwijs een belangrijke rol spelen. Het is belangrijk dat kinderen met elkaar leren groeien. Dit is ook de visie van de meeste kinderdagverblijven. Dit zien we bijvoorbeeld terug bij UPKinderopvang, maar ook bij andere grote namen. Er is veel aandacht voor communicatieve vaardigheden, samenspel en de algehele sociale ontwikkeling. Hier hebben de kinderen niet alleen baat bij in het onderwijs. Ze leggen alvast de basis voor een gezonde omgang met anderen voor de rest van hun bestaan.

Aandacht voor de motoriek

Als ouder is het vaak lastig om je eigen kind te beoordelen op bijvoorbeeld de fijne en grove motoriek. Zeker als het je eerste kind is. Je hebt geen 'vergelijkingsmateriaal' en weet misschien ook niet goed hoe je veranderingen door kunt voeren. Wanneer een kind één of meerdere dagen wordt opgevangen door professionele pedagogisch medewerkers, dan weten zij precies waar ze op moeten letten. Hierdoor vallen vroege signalen van een verslechterde motoriek al snel op. Doordat dit eerder gesignaleerd wordt, kan er sneller mee aan de slag worden gegaan. Daarnaast zal deze extra aandacht voor de motoriek zich uiteindelijk ook gaan vertalen naar het onderwijs. Zo zijn er tegenwoordig veel jonge kinderen met een slechte fijne motoriek. Dit is voor een groot deel te wijten aan het feit dat er minder gekleurd en geknutseld wordt en er vaker naar beeldschermen wordt gekeken. Hierdoor wordt de fijne motoriek minder uitgedaagd. Op de kinderdagopvang hebben ze hier extra aandacht voor, zodat ze niet in de problemen komen in de kleuterklas of straks in groep 3 zodra ze daadwerkelijk leren schrijven en hierbij een goede fijne motoriek nodig hebben.

Cognitieve vaardigheden

Het moge duidelijk zijn dat de kinderdagopvang niet bedoeld is als onderwijsinstituut. Toch wordt hier stiekem al de basis gelegd voor het onderwijs. Zo leren kinderen spelenderwijs de primaire kleuren, tellen en soms zelfs al wat cijfers en letters herkennen. Hierdoor is het voor kinderen die op de kinderdagopvang hebben gezeten vaak ook makkelijker in de kleuterklas, omdat ze al veel vaardigheden herkennen.

VorigeDe grootste voordelen van kinderopvang in het onderwijs
Volgende91% van ouders van kinderen van 0 t/m 6 jaar zet digitale media in om tijd voor zichzelf te hebben
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter