Wat docenten moeten weten over meertalige kinderen

Als docent kom je hoe dan ook een keer in aanraking met een meertalig kind. Een kind dat bijvoorbeeld uit het buitenland naar Nederland is verhuisd en daardoor de taal nog nauwelijks spreekt of een kind waarbij er thuis overheersend in een vreemde taal wordt gesproken en dus met een achterstand in de Nederlandse taal zijn of haar schooltijd begint. Het is belangrijk voor docenten dat ze dit niet direct als achterstand beschouwen, maar het ook als voordeel zien. Meertalige kinderen in de klas kunnen namelijk ook heel veel opleveren. Met de juiste hulp en ondersteuning kunnen ze bovendien heel snel leren. In dit artikel vertellen we meer over de voordelen van meertalige kinderen en hoe deze op de beste manier begeleid kunnen worden.

Voordelen meertalige kinderen

Ten eerste is het heel belangrijk om te weten hoe de meertaligheid is ontstaan. Betreft het een kind uit het buitenland of is het een kind dat in Nederland is geboren, maar waar thuis voornamelijk een vreemde taal wordt gesproken? Ook hoe het kind de afgelopen jaren heeft doorgebracht speelt een belangrijke rol. Wist je bijvoorbeeld dat er een Kinderopvang Delft is die zich specialiseert in meertalige kinderen? Zij focussen zich bijvoorbeeld op immigranten. De pedagogisch medewerkers spreken verschillende talen om de overgang voor het kind gemakkelijker te maken en tegelijkertijd is er veel aandacht voor het leren van de Nederlandse taal in een veilige en motiverende omgeving. Dergelijke dagverblijven kunnen van grote invloed zijn op de verdere ontwikkeling van het kind en maakt ook dat ze met een minder grote achterstand op school terechtkomen.
Hoewel een meertalig kind in de klas best een uitdaging kan zijn, biedt het ook voordelen:
Groter aanpassingsvermogen van de andere kinderen: zij leren ook om te gaan met kinderen die dus minder goed zijn in de taal. Dit stimuleert hun creativiteit en hulpvaardigheid. Het zorgt er ook voor dat ze positiever tegenover andere culturen en gebruiken zullen staan.

Een meertalig kind is gemiddeld sneller in staat om nog meer vreemde talen te leren en kan ook beter klanken omzetten in woorden, waardoor leren lezen vaak sneller gaat.

Stimuleert de taalvaardigheid in de klas: hoewel Nederlands in de klas natuurlijk de eerste taal is, kan het geen kwaad als er ook andere talen worden geïntroduceerd. Als een kind in de groep vanuit huis een andere taal gewend is, dan zullen de andere kinderen dit ook sneller oppikken. Hierdoor kan de taalvaardigheid in de gehele klas gestimuleerd worden.

Extra aandacht vanuit de school

Een meertalig kind hoeft geen problemen te krijgen op school. Meertaligheid betekent niet direct dat er nadelen voor het onderwijs zullen zijn. Wel is er soms sprake van een (lichte) achterstand. Daarom kan het prettig zijn om van tevoren met de ouders een plan van aanpak te maken en bijvoorbeeld extra ondersteuning te bieden vanuit de school of met behulp van een logopedist. Daarnaast is ook de betrokkenheid van de ouders erg belangrijk. Zijn zij bijvoorbeeld in staat om de Nederlandse taal vaker te gebruiken thuis? Dit kan enorm waardevol zijn om eventuele achterstanden sneller op te lossen.

VorigeScheikundedocenten: maak je lessen leerzaam en spannend met research chemicals
VolgendeDaling aantal mediatheken
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter