Stel je gebruikt bijvoorbeeld video of een online presentatie voor klassikale kennisoverdracht en studenten bekijken dat thuis. De tijd die dan vrij komt in de les gebruik je voor opdrachten en extra instructie. Huiswerk wordt klassenwerk en klassenwerk wordt huiswerk: Flipping the Classroom.



Controle over tempo

Een groot voordeel van het thuisgebruik van video of online instructie is dat studenten controle hebben over het tempo en de frequentie waarop de inhoud aangebonden wordt. Studenten kunnen zelf onderdelen die zij niet begrijpen zo vaak als ze willen herhalen. Jij als docent krijgt een meer faciliterende rol, omdat de focus niet langer op de inhoud ligt. Een zorgvuldige herinrichting van het onderwijs ligt ten grondslag aan het succesvol flippen van de klas.

Eenvoudig hergebruiken

Het maken van video's en online instructies kost tijd. Eenmaal gemaakt, kan deze eenvoudig hergebruikt worden. Hoe meer leraren 'flippen', hoe meer materiaal gedeeld kan worden.

Een succesvol voorbeeld

Op middelbare school UniC in Utrecht wordt enthousiast gewerkt met online gereedschap om lesstof en opdrachten die normaal in de klas behandeld worden, buiten de les beschikbaar te maken.



Zelf aan de slag

Direct aan de slag? Bekijk een aantal tips in het dossier Video.

VorigePodcast 06 Leren buiten de school en de 3 tablets
VolgendePodcast 05 Welke technologieen mogen we binnen 5 jaar in de school verwachten
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter