LEFGASTEN

Onderwijsnieuws speciaal onderwijs

Latere invoering verplicht leerlingvolgsysteem speciaal onderwijs

Latere invoering verplicht leerlingvolgsysteem speciaal onderwijs

Na overleg met de PO-Raad heeft de minister het tijdpad aangepast voor de invoering van een verplicht leerlingvolgsysteem en een verplichte eindtoets in het speciaal onderwijs en het speciaal basisonderwijs. Het verplicht werken met een leerlingvolgsysteem is twee jaar verschoven naar 1 augustus 2014. Voor de invoering van de verplichte eindtoets koerst de minister nu op het schooljaar 2015/2016. De PO-Raad heeft eerder een brief gestuurd naar de minister over het ontwerpwetsvoorstel Toetsing in het po. Daarin vraagt de PO-Raad onder andere meer tijd voor het speciaal onderwijs, zodat eerst deskundigheid......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsspeciaal onderwijs → Dossier: Onderwijsnieuws | PO-Raad

Toezichthouders scholen uiten grote zorg over invoering Passend onderwijs

Toezichthouders scholen uiten grote zorg over invoering Passend onderwijs

Een kleine 50 Raden van Toezicht van (voornamelijk) scholen voor speciaal onderwijs, samen verantwoordelijk voor ongeveer 100.000 leerlingen, hebben zich in een brief tot minister Van Bijsterveldt van Onderwijs gewend. Ze spreken hun grote verontrusting uit over de invoering van Passend onderwijs. Om hun wettelijk toezichthoudende rol verantwoord te kunnen blijven vervullen, roepen ze de minister op om snel maatregelen te nemen inzake zowel het tempo als de financiering van de invoering van deze belangrijke onderwijsherziening. Ze wijzen er op, dat de belangen van grote groepen kwetsbare kinderen......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsspeciaal onderwijs → Dossier: Onderwijsnieuws | PO-Raad

Input VSO besturen van belang voor verder overleg bezuinigingen Passend Onderwijs

Input VSO besturen van belang voor verder overleg bezuinigingen Passend Onderwijs

De PO-Raad vraagt, mede namens de andere betrokken partijen bij het bestuurlijk overleg, besturen van (V)SO scholen mee te werken aan een inventarisatie van personele gevolgen. De uitkomst van deze inventarisatie levert belangrijke input voor het verdere gesprek tussen de sociale partners en het ministerie van OCW over de invoering van en de bezuiniging op Passend onderwijs. De PO-Raad realiseert zich dat het invullen van de vragenlijst veel extra werk met zich meebrengt in deze toch al drukke tijden. Het verkrijgen van de juiste informatie is echter van dusdanig groot belang, dat wij een dringend beroep......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsspeciaal onderwijs → Dossier: Onderwijsnieuws | PO-Raad

Input VSO besturen van belang voor verder overleg bezuinigingen Passend Onderwijs

Input VSO besturen van belang voor verder overleg bezuinigingen Passend Onderwijs

De PO-Raad vraagt, mede namens de andere betrokken partijen bij het bestuurlijk overleg, besturen van (V)SO scholen mee te werken aan een inventarisatie van personele gevolgen. De uitkomst van deze inventarisatie levert belangrijke input voor het verdere gesprek tussen de sociale partners en het ministerie van OCW over de invoering van en de bezuiniging op Passend onderwijs. De PO-Raad realiseert zich dat het invullen van de vragenlijst veel extra werk met zich meebrengt in deze toch al drukke tijden. Het verkrijgen van de juiste informatie is echter van dusdanig groot belang, dat wij een dringend beroep......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsspeciaal onderwijs → Dossier: Onderwijsnieuws | PO-Raad

PO Raad deelt zorgen over Passend onderwijs maar niet oplossingsrichting van gemeenten

PO Raad deelt zorgen over Passend onderwijs maar niet oplossingsrichting van gemeenten

De PO-Raad deelt de zorg van de grootste gemeenten van ons land (G4 en G32) over de invoering van Passend onderwijs, maar deelt niet hun conclusie dat gemeenten de regie moeten krijgen op Passend onderwijs en decentralisatie van jeugdzorg. Er zijn duidelijk onderscheiden verantwoordelijkheden voor gemeentebesturen en schoolbesturen. Het schoolbestuur heeft daarbij de plicht om een passend onderwijsaanbod voor elke leerling te realiseren. De gemeenten uit de G4 en de G32 hebben een brief aan de minister van onderwijs geschreven waarin zij hun zorgen uiten over de invoering Passend onderwijs.......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsspeciaal onderwijs → Dossier: PO-Raad