Onderwijsnieuws ICT

Leraren kunnen online samen lesmateriaal maken in Wikiwijs

Leraren kunnen online samen lesmateriaal maken in Wikiwijs

Vanaf 16 april 2012 kun je online samenwerken met collegas bij het maken van lesmateriaal. In de nieuwe versie van Wikiwijs kunnen leraren (van basisonderwijs tot en met wetenschappelijk onderwjis) leermateriaal van collegas bewerken, aanvullen en van feedback voorzien. Zo kunnen ze gebruikmaken van elkaars kwaliteiten. Wens van leraren: samenwerken Leraren kunnen op Wikiwijs eigen materiaal uploaden, maar ook bestaande leermaterialen combineren tot nieuw leermateriaal. Uit gebruikersonderzoek naar de ervaringen en wensen......

Lees meer
Gebruik de ict leer kracht van leerlingen

Gebruik de ict leer kracht van leerlingen

Veel kinderen zijn erg behendig met ict en vinden 'op de tast' het juiste knopje of kabeltje. Waarom zou je niet gebruik maken van hun kennis en nieuwsgierige houding? Leerlingen inzetten op het gebied van ict kan op allerlei manieren. In de brochure 'Gebruik de ict-leer-kracht van leerlingen' geven we 7 algemene suggesties om als school leerlingen in te zetten. Hieronder geven we er alvast 3 weg. • Laat leerlingen digitale documenten creëren voor gebruik binnen de school. Dit kan in allerlei vormen; de één is een kei in het maken van een videomontage, weer een......

Lees meer
Photo Story

Photo Story

Gisteren was Fotobabble aan de beurt in deze serie over het hoe en waarom je leerlingen verhalen kan laten vertellen in het onderwijs. Twee tools waarmee je beiden een verhaal kan vertellen aan de hand van foto's, maar wel heel verschillend wat betreft verdere mogelijkheden. Met Wevideo kan je veel meer dan met Fotobabble, en om ermee te werken heb je ook echt even tijd nodig om je de tool eigen te maken. Software die een beetje tussen deze beide tools in zit, zowel wat betreft bedieningsgemak als mogelijkheden, is Photo Story, van Microsoft Je kan Photo Story ...

Lees meer
Maar wat werkt nu echt Praktijkverhalen over ict in het onderwijs

Maar wat werkt nu echt Praktijkverhalen over ict in het onderwijs

Graag nodigen wij je uit om samen met jouw collega's naar de conferentie 'Maar wat werkt nu echt? Praktijkverhalen over ict in het onderwijs' te komen. De conferentie wordt georganiseerd door Kennisnet en heeft dit jaar een bijzonder praktijkgericht karakter. Vragen en antwoorden op basis van onderzoek over de opbrengst van ict staan centraal. Programma Het programma start met een overzicht van experimenten met ict in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo van het afgelopen jaar, dat wordt gepresenteerd door docenten en projectleiders. Tijdens......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsict en onderwijs → Dossier: Kennisnet | Nieuws | Basisonderwijs

Column ICdeeTjes en ict eindtermen in Vlaanderen

Column ICdeeTjes en ict eindtermen in Vlaanderen

Hoe zit het eigenlijk met ict in de dagelijkse lespraktijk bij onze Vlaamse zuiderburen? Wij vroegen het aan Patrick Keysabil, een enthousiaste Vlaamse leraar en ict-coördinator, die, zoals hij zelf zegt, al door heel wat digitale watertjes gezwommen heeft. Ict-eindtermen in Vlaanderen Vanaf het begin van t schooljaar 2007 2008 zijn de ict-eindtermen van kracht geworden in Vlaanderen. De Vlaamse overheid heeft in het verleden enkele financiële injecties gegeven zodat basisscholen hard- en software konden aankopen. De meeste leerkrachten......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsict en onderwijs → Dossier: Kennisnet | Nieuws | Basisonderwijs