Faalangst & Motivatie Training

Onderwijsnieuws ICT

Text to speech software helpt zwakke lezers

Text to speech software helpt zwakke lezers

Text-to-speech-software helpt leerlingen bij het begrijpend lezen, blijkt uit onderzoek van Stichting Het Maatman en Kennisnet in het kader van EXPO 2 (experimenten in het basisonderwijs). Verder worden nauwelijks positieve effecten op de leerprestaties gevonden. Wat is text-to-speech-software? Text-to-speech-software zet geschreven tekst om in spraak. Je scant voor het programma een geschreven tekst in, waarna het programma de tekst duidelijk weergeeft en voorleest. Daarbij worden de voorgelezen worden gemarkeerd en kunnen moeilijke woorden worden......

Lees meer
Skoolmates en Bas gaat digi taal even goed als regulier taalonderwijs

Skoolmates en Bas gaat digi taal even goed als regulier taalonderwijs

Kleuters die werken met skoolmates en de software Bas gaat digi-taal verbeteren hun taalvaardigheid even goed als leerlingen die op reguliere manier aan taal werken. Dit blijkt uit onderzoek van de Lorentzschool uit Leiden dat samen met Kennisnet is uitgevoerd in het kader van EXPO 2 (experimenten in het basisonderwijs). Uit het onderzoek blijkt verder dat de kinderen met de skoolmates snel hun ict-vaardigheden ontwikkelden en dat ze meer motivatie en plezier in het leren hadden dan de controlegroep. Skoolmates en Bas gaat digi-taal Twee......

Lees meer
Gamification niets nieuws maar wel steeds beter

Gamification niets nieuws maar wel steeds beter

Gamification - het toepassen van gamedesign-principes op niet-game-activiteiten - is hot. Grappig, vind ik, want het idee om van saaie, alledaagse activiteiten een spelletje te maken is al heel oud en wordt al jaren gebruikt in allerlei sectoren. Toen ik op de middelbare school zat, deed mijn docent Engels in de laatste les voor de vakantie als regel iets van een quiz (prijs: muntjes voor de koffie-automaat), bij de Efteling werd het weggooien van je snoeppapiertjes leuk gemaakt door Hollebolle Gijs ('papier hier')......

Lees meer
Jongeren overschatten veiligheid internet

Jongeren overschatten veiligheid internet

Uit een onderzoek van ROC-studenten in Utrecht blijkt dat vier op de vijf jongeren jonger dan 20 jaar op internet niet veilig werken. Back-ups maken ze bijna nooit, om hun privacy bekommeren ze zich niet en voor al hun accounts gebruiken ze hetzelfde wachtwoord. Brancheorganisatie ICTWaarborg is verontrust door de resultaten van het onderzoek. Dat meldt Roc.nl. ICTWaarborg vindt dat scholen jongeren moeten wijzen op de risico's van ons digitale tijdperk. Het onderzoek wijst ook uit dat er meer aandacht voor beveiliging is naarmate men ouder wordt en dat mannen meer doen aan beveiliging dan vrouwen.......

Lees meer
Tablets in het onderwijs beluister de podcast

Tablets in het onderwijs beluister de podcast

In de podcastreeks van Kennisnet Innovatie worden ict-ontwikkelingen besproken en hoe deze van belang kunnen zijn in de onderwijspraktijk. De eerste aflevering gaat over tablets in het onderwijs. Moet je aan de slag met laptops en tablets? Hoe bereid je je (educatief en technisch) voor? Er komen veel vragen ter sprake die je aan het denken zetten. Bij deze eerste aflevering zitten aan tafel: • Lucas Raggers (webredacteur) • Michael van Wetering (manager Kennisnet Innovatie)...

Lees meer