Advertentie

Concentratiescherm
Gemaakt uit gerecyclede PET flessen • Geluidsabsorberend • Licht en sterk • Eenvoudig in- en uit elkaar te klikken • Klemt om tafelrand
Bekijk concentratiescherm »

Onderwijsnieuws basisonderwijs

Mediawijs Bewijs het maar groep 7

Mediawijs Bewijs het maar groep 7

TV, internet, social media, gaming. De mogelijkheden die media bieden zijn grenzeloos. Kinderen zijn er dagelijks uren mee bezig. Maar weten ze wel hoe media werken? Wat ze er allemaal mee kunnen en wat de risicos zijn? Daarom introduceert Mediawijzer.net het spel: MediaMasters. Een spannend, levensecht spel dat in de klas en in de media wordt gespeeld. Hierbij moeten leerlingen overleggen, samenwerken, zelf media maken en inzicht hebben in wat er speelt. Ook moeten ze bewust omgaan met vragen als: wat is echt en wat niet? Is iedereen te vertrouwen? Wat vertel je over......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsbasisonderwijs → Dossier: Kennisnet | Nieuws | Basisonderwijs

Onderzoek naar gebruik social media in het po

Onderzoek naar gebruik social media in het po

Social media als Facebook, Twitter en Hyves spelen een steeds grotere rol in het onderwijs. Vooral in het hoger maar ook het voortgezet onderwijs zien leerlingen, studenten en docenten de voordelen van het gebruik van social media in. Maar hoe zit dat in het primair onderwijs?Om na te gaan hoe social media gebruikt (kunnen) worden in het basisonderwijs door zowel leerlingen als leerkrachten zijn Linda Vonhof van Involved2 en Thijs van de Reep van Goed Idee Man een onderzoek gestart. U kunt hier participeren in het onderzoek: ...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsbasisonderwijs → Dossier: Kennisnet | Nieuws | Basisonderwijs

Zand 2 a  Animaatje

Zand 2 a Animaatje

Kinderen komen tegenwoordig al heel jong in aanraking met apparaten als computers, games, mobiele telefoons. In de eerste groepen van de basisschool worden nieuwe, interactieve media echter nog nauwelijks gebruikt. De door Creative Learning Lab ontwikkelde zandbak Animaatje brengt hier verandering in. Spelen met zand moest leuker en interactiever kunnen, bedacht Karim Amrani in 2008. Het idee voor Zand 2.0 was geboren. Amrani wilde......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsbasisonderwijs → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Project Het Leren van de Toekomst krijgt vervolg

Project Het Leren van de Toekomst krijgt vervolg

Vorig jaar vond op basisschool de Schakel in Eibergen het project Het Leren van de Toekomst plaats. Kinderen uit groep 6, 7 en 8 kregen drie weken lang les met behulp van de nieuwste ict-toepassingen, zoals PDA's, podcasts, online communities en touchtables. Dit jaar krijgt het project een vervolg in het voortgezet onderwijs. Een uniek experiment. Dit jaar neemt het Ichthus college uit Kampen deel aan Het Leren van de Toekomst. De school gaat in de eerste drie weken van oktober lesgeven met behulp van de nieuwste technologie. Tijdens het experiment gaat een 2e jaars......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsbasisonderwijs → Dossier: Kennisnet | Nieuws

Forse afname aantal zeer zwakke scholen in primair onderwijs

Forse afname aantal zeer zwakke scholen in primair onderwijs

De PO-Raad ziet in de conclusies van het Onderwijsverslag, dat op 20 april verscheen, de resultaten terug van de grote inzet van de sector primair onderwijs. Van alle basisscholen gaf 93 procent in 2010 de leerlingen onderwijs van voldoende basiskwaliteit. Het aantal zeer zwakke scholen daalde met een derde naar 1 procent. De kwaliteit van het (voortgezet) speciaal onderwijs is aanzienlijk beter dan enkele jaren geleden. Hiermee bevestigt de Inspectie van het Onderwijs het beeld dat de kwaliteit van het primair onderwijs verder is verbeterd. In het Onderwijsverslag 2009/2010 staat dat steeds meer......

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsbasisonderwijs → Dossier: PO-Raad