Om de schrijfvaardigheid van basisschoolleerlingen te verbeteren is er dus meer aandacht nodig voor het onderdeel schrijven. Daarom is aan de Universiteit Utrecht in april 2012, in samenwerking met Cito en Avans Hogeschool, het Schrijfproject gestart.

In 2010 heeft de Inspectie van het Onderwijs haar zorg geuit over het niveau van de schrijfvaardigheid van leerlingen in het basisonderwijs. Uit onderzoek bleek dat leerlingen aan het einde van het basisonderwijs op vrijwel alle aspecten van schrijfvaardigheid minder goed presteren dan gewenst en dat er nauwelijks verbetering is tussen de teksten van leerlingen uit groep 6 en 8.

De reden voor de achterblijvende schrijfprestaties is dat aandacht voor schrijven in het taalonderwijs beperkt is. Slechts op een minderheid van scholen is sprake van een effectieve didactiek. Ook blijkt dat er in de opleiding van leerkrachten weinig tijd en aandacht is voor het schrijven van teksten en het leren onderwijzen van schrijfvaardigheid. Dit ontbreekt ook in de taalmethodes, waardoor leerkrachten onvoldoende aanwijzingen hebben en leerlingen onvoldoende oefenen.

Om de schrijfvaardigheid van basisschoolleerlingen te verbeteren is er dus meer aandacht nodig voor het onderdeel schrijven. Daarom is aan de Universiteit Utrecht in april 2012, in samenwerking met Cito en Avans Hogeschool, het Schrijfproject gestart. Dit project is gefinancierd door NWO en heeft een looptijd van vier jaar. Doel van het Schrijfproject is om het schrijfonderwijs weer op de kaart te zetten, onder andere door zinvolle, realistische en prikkelende schrijfopdrachten voor leerlingen en concrete aanwijzingen aan leerkrachten over bijvoorbeeld het ‘modelen’ van het schrijfproces of het geven van feedback op teksten. Door gerichte instructie tijdens schrijfopdrachten zullen leerlingen ervaren dat ze beter gaan schrijven.

Na diverse pilottests in het schooljaar 2012-2013, is het nu tijd voor het op grotere schaal testen van de ontwikkelde methode. Hiervoor worden docenten van groep 6/7/8 (liefst meerdere docenten per school) gezocht, die van februari tot juni 2014 hun schrijfonderwijs een flinke ‘boost’ willen geven. Tijdens deze periode wordt er gedurende 8 weken twee keer per week een schrijfles gegeven.
Deelnemende docenten krijgen een lessenserie van ± 16 lessen, met goede en gevarieerde schrijfopdrachten, ontwikkeld op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten, inclusief een gratis training.
Kijk voor meer informatie en aanmelden op de website: www.schrijfproject.nl.

 
Bezoek de website