Nieuwe methode Burgerschap: LEVEN IN NEDERLAND voor het MBO. Bekijk dit product of download een gratis proefpakket.

Formatieve Evaluatie: wat is het, en hoe zet je het in?

Formatieve Evaluatie: wat is het, en hoe zet je het in?

Veel leraren hebben er vast al van gehoord: formatieve evaluatie. Maar wat is formatieve evaluatie en hoe pas je het toe? Formatieve evaluatie doet een poging niet een volledige nieuwe stroming te starten maar het onderwijs zoals we dat kennen te kunnen blijven gebruiken en er mondjesmaat persoonlijke aanpassingen in te doen, afhankelijk van de wens en het kunnen van de docent.

Veel leraren hebben het gevoel dat het onderwijs niet meer aansluit bij de wereld waarvoor we leerlingen klaarstomen. Een uitwas van dat gevoel is de grote hoeveelheid alternatieve scholen die tegenwoordig beschikbaar is, en bijvoorbeeld ouders die hun kinderen niet meer naar school sturen. maar het overgrote deel aan leraren blijft trouw lesgeven. En dat is maar goed ook. Een aantal simpele technieken om formatieve evaluatie toe te passen wordt op deze website uitgelegd.

Daarnaast is er interessante literatuur te lezen, zowel van wetenschappelijke als niet wetenschappelijke aard.

Formatieveevaluatie.nl richt zich er op meer kracht te halen uit de leerling. In een snel veranderende wereld hebben we als leraren vaak het idee dat we achter de feiten aanhobbelen. Voor en deel stomen wij hen klaar voor een wereld waarvan wij onszelf nog helemaal geen voorstelling kunnen maken. Maar henzelf volledig de leerweg laten bepalen gaat voor het Regulier onderwijs nog te ver, en bovendien is het de vraag wat dat zou uithalen. De nieuwe website http://www.formatieevaluatie.nl - die zich logischerwijs richt op formatieve evaluatie - geeft praktische handvatten waarmee toch enigszins met dit gevoel kan worden omgegaan.

Een praktische toepassing van formatieve evaluatie
Is het soms onduidelijk of leerlingen je uitleg hebben begrepen? Herken je de glazige ogen? Een hele simpele laagdrempelige manier om formatieve evaluatie toe te passen is om een duidelijk punt in te plannen in je uitleg, Waarin je onder feedback van leerlingen vraagt op een simpele manier. Je laat ze hun duim opsteken. Duim omhoog betekent Ik heb het begrepen. Duim opzij betekent het moet nog even vallen, of ik denk dat ik het snap, maar ik weet het niet zeker. Duim omlaag betekent Ik heb nog uitleg nodig.
Op deze praktische manier krijg je in de eerste plaats feedback van leerlingen en dus zelf overzicht op het leerproces van je klas. Leg je het goed uit?
ten tweede kun je - wanneer je ziet dat ongeveer de helft van de leerlingen nog hulp nodig heeft - leerlingen zelf aan het werk zetten door ze om zich heen te laten kijken, en ze elkaar te laten helpen. want van het zelf uitleggen leer je misschien nog wel het meest.

Deze techniek laat zien dat leerlingen zelf aan het werk zetten goed kan werken formatieve evaluatie gaat uit van de kracht van de leerling zelf.

Formatieve evaluatie vraagt creativiteit en flexibiliteit van docenten, omdat het de bedoeling is dat docenten de persoonlijke wil om te leren van leerlingen prikkelen en ondersteunen. En die wil kan nog wel eens verschillen tussen leerlingen. Formatieve evaluatie is een overkoepelende term waaronder dit idee wordt geschaard en gaat de uitdaging aan. Deze uitdaging is aanvankelijk het grootst voor de docenten, maar ook de leerlingen wordt om de nodige aanpassingen gevraagd. Ook de rol van de leerling veranderd door formatieve evaluatie.

Reacties op deze blog

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blogpost

Uw e-mail adres wordt niet openbaar gemaakt