Uitgelicht: DNA-LAB DAG - 7 april 2017 - Info en inschrijven

Onderwijsblog

Hét systeem om positief gedrag te belonen

Hét systeem om positief gedrag te belonen

Positief gedrag belonen. Dat werkt beter, en vooral ook constructiever dan het bestraffen van negatief gedrag. Tal van scholen in Nederland en daarbuiten hebben die gedachtegang al in de armen gesloten, en proberen er ieder voor zich een eigen invulling aan te geven. Met name het PBS-concept (Positive Behavior Support) is in dat verband heel populair. Men werkt met stickers, of andere zelfbedachte beloningen: men laat zien dat positief gedrag een positief effect heeft. Men beloont echter op velerlei manieren. Een eenduidig en helder systeem ontbreekt. Tot nu toe. Wij hebben...

Lees meer
Financiële educatie: Lessenserie 'Ik en Geld'

Financiële educatie: Lessenserie 'Ik en Geld'

Jongeren passen hun gedrag aan rondom geld! Ik en Geld is de digitale lessenserie voor aansprekende financiële educatie. Ook in schooljaar 2015-2016, stelt Codename Future samen met de Nederlandse Vereniging van Banken deze lessenserie kosteloos beschikbaar voor 260 scholen! Meld u aan voor Ik en Geld 2015-2016 op deze site: http://codenamefuture.nl/ikengeld/ Nieuw in deze lessenserie is de module: 'Mijn mobieltje'! Deze nieuwe lesmodule gaat over schulden door de mobiele telefoon en hoe je met schulden om moet gaan (lesduur: circa 2 lesuren). Ook de verwerkingsopdrachten...

Lees meer
Kosteloos project inspirerend en betekenisvol : Kom samen met dance4life in actie voor een wereld zonder aids!

Kosteloos project inspirerend en betekenisvol : Kom samen met dance4life in actie voor een wereld zonder aids!

Voor komend schooljaar bieden wij u een kosteloos en inspirerend project, de dance4life scholenactie 2015. De dance4life scholenactie bestaande uit: een inspirerende en verzorgde gastles (1 per klas); de actieperiode; en een spetterend slotevent voor alle leerlingen die in actie komen. ** Meld u nu aan op www.codenamefuture.nl/dance4life** De ervaring leert dat het project niet alleen een zinvolle invulling is voor een projectweek, maar dat het bij leerlingen een gevoel van trots en verbondenheid geeft. Deelname stimuleert een sterk gevoel van verbondenheid tussen jongeren wereldwijd,...

Lees meer
Beeldend onderwijs

Beeldend onderwijs

Als zzp’er in het beeldend onderwijs, valt mij één ding op aan de website ‘docentenplein’ en dat is het ontbreken van beeldende vakken. CKV is vertegenwoordigd. Maar dan houdt het op. Zou dat komen doordat beeldende docenten eigenwijs zijn en liever niet volgens een methode werken maar hun lessen zelf maken volgens de richtlijnen die ze krijgen op hun opleiding? Het beeldend onderwijs heeft de leerling veel te leren. In de media is deze week veel te lezen over creativiteitsonderwijs (“kun je creativiteit leren met een stappenplan en leerdoel?”) Beeldend onderwijs is namelijk...

Lees meer