Leren met je lijf, oftewel embodied learning, is niets nieuws. Kinderen die aan het spelen zijn op een klimrek zijn ook aan het leren. Het is al langer bekend dat cognitieve processen als leren, taal gebruiken en bijvoorbeeld herinneringen ophalen afhangen van waarnemingen van het lichaam. Maar de mogelijkheden die technologie biedt, geven wel een hele andere, extra dimensie aan leren met je lijf. Denk bijvoorbeeld aan de Kinect, waarbij je geen muis, joystick of controller gebruikt om spelletjes te spelen, maar je eigen lichaam.

Kleur de ruimte of laat een boom groeien met je lichaam

Meia Wippoo van Waag Society toonde een heel aantal beeldende en inspirerende voorbeelden van embodied learning tijdens De Onderwijsdagen. SMALLab is een ruimte die volledig draait op sensoren. Leerlingen en studenten van allerlei leeftijden kunnen in de ruimte aan de slag met uiteenlopende leeronderwerpen. In het Funky Forest creëren kinderen bomen met hun lijf en moeten er vervolgens voor zorgen dat er ook water naar die bomen toe stroomt om ze te laten groeien.

Je lichaam gebruiken om de ruimte te kleuren waarin je je bevindt gebeurt binnen het project Commit, how are you today? Door de ruimte te kleuren aansluitend bij hun eigen gemoedstoestand, kunnen jongeren anderen uitnodigen te laten voelen wat zij voelen. De ruimte wordt op deze manier een plek voor de ontwikkeling van sociaal-emotionele competenties.

Aanleren van 21st century skills

Waag Society en Kennisnet willen graag samen onderzoeken of en in hoeverre embodied learning in gezet kan worden voor het aanleren van 21st century skills. Uitgangspunt hierbij is dat (leer)ervaringen intenser zijn wanneer virtuele en fysieke werelden op een speelse manier met elkaar worden verbonden.Vragen die daarbij ook opkomen zijn: Hoe wordt het onderwijs over 21st century skills verrijkt door embodied learning? Beklijft kennis beter wanneer je een motorische component koppelt aan het leerproces?

Het is nog te vroeg om al te kunnen vertellen wat het project precies gaat inhouden. Wel kunnen we verklappen dat we gaan samenwerken met de wetenschap, de kunstsector en natuurlijk met het onderwijs zelf.