Serious games zijn computerspellen die als doel hebben om de speler kennis bij te brengen. Vandaar dat ze bijzonder geschikt zijn voor het onderwijs. Deze keer dus ruim baan voor games in de klas.

Door Tessa van Zadelhoff

• Op sites als Spelletjesplein, Plein 1 (jonge kinderen) en Leerspellen vind je mooie verzamelingen met educatieve spellen.

• Ed is een hamster die je op een speelse manier kennis laat maken met een aantal technische principes.

• Het geheim van Rotterdam is een zogenaamde hidden object-game die je ook veel voor de Nintendo DS en de iPad hebt. Het is de bedoeling dat je in een drukke scene een lijst van voorwerpen vindt. Doe je het goed dan kom je steeds een stukje verder in het verhaal. Ook erg mooi om te spelen op het digibord.

• Voor jonge kinderen is de mooiste serious game van Nederlandse makelij natuurlijk Mijn naam is Haas. De kinderen tekenen in het verhaal van Haas en helpen Haas met het verkennen van de wereld. Mijn naam is Haas werkt nu nog met cd-roms maar de verwachting is dat de online omgeving binnenkort gebruikt kan worden. Je kunt op de hoogte blijven via de nieuwsbrief.

• Plaza Challenge is een spel waarbij je een eigen onderneming gaat starten. Vervolgens moet je steeds strategische keuzes gaan maken die bepalen of jouw onderneming winst gaat maken.

• Zelf games ontwerpen kan ook natuurlijk. De bekendste manier is waarschijnlijk Game Maker. Op deze site vind je een link waar je het programma kunt downloaden maar ook andere informatie om het in je klas in te zetten. Een alternatief is GameStudio van het Klokhuis. Hier kun je games spelen maar ook zelf ontwerpen.

• Microsoft heeft een programma waarin kinderen zelf games kunnen programmeren genaamd Kodu. Kodu is gratis te downloaden bij Microsoft Fuse Labs. Ook in Nederland zijn er al scholen die experimenteren met Kodu. Op het weblog van Partners in Learning Nederland lees je er meer over.

• Tenslotte is er nog Planet Kodu, een Engelstalige site met tips en waar je je zelf gemaakte Kodugames kunt delen met andere gebruikers.