In het NCRV-televisieprogramma Altijd Wat' is aandacht besteed aan de oproep van Kennisnet ervoor te zorgen dat iedere leerling een computer tot zijn of haar beschikking heeft. Dit was voer voor discussie op bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn (bekijk de discussie die is ontstaan in de LinkedIn groep Onderwijs 2.0). Naar aanleiding van deze uitzending hierbij enkele aanvullingen van onze kant.

Volgens Kennisnet ligt de basis voor succesvol ict-gebruik in het opstellen van een heldere visie door schoolmanagers en docenten. Ongeveer de helft van de docenten heeft behoefte aan een visie die breed gedragen wordt binnen de school. Dat blijkt uit de Vier in Balans Monitor, een jaarlijkse onderzoeksuitgave van Kennisnet over het gebruik en het rendement van ict in het onderwijs.

Voor een evenwichtige inzet van ict - de Vier in Balans - moet de onderwijsinstelling ook kijken naar de deskundigheid van docenten, de inzet van leermaterialen en de noodzakelijke infrastructuur. Als docenten niet weten wat mogelijk is en als onvoldoende digitaal leermateriaal beschikbaar is, kan er te weinig rendement worden gehaald uit de investeringen.

Waarom moet elke leerling een eigen computer hebben?

Uit de Vier in Balans Monitor blijkt ook dat nu gemiddeld n computer beschikbaar is per vijf leerlingen. Stelt u zich eens voor dat u met vier collega's een computer moet delen. Of dat een klas een boek met delen. Hoe efficint is dat? Naast het aanpakken van deze schaarste in de infrastructuur vindt Kennisnet dat ook het rendement omhoog moet. Het computergebruik door leraren is in 2010 met 3% gestegen. Dat is positief, maar met deze groei duurt het tot ongeveer 2020 voordat alle docenten gebruik maken van ict. Bovendien wordt ict nog te sporadisch ingezet, en beperkt het gebruik zich veelal tot het opzoeken van informatie op internet of tekstverwerking. Dat is een gemiste kans.

Het onderwijs staat voor een dubbele ambitie namelijk meer kwaliteit leveren voor minder geld. Veel sectoren die met een soortgelijke uitdaging zijn geconfronteerd hebben al aangetoond dat dat met behulp van ict mogelijk is.

Ict werkt dat blijkt uit steeds meer onderzoek. We zien ook veel scholen die hun onderwijsaanbod effectiever, efficinter en aantrekkelijker maken met behulp van ict. En uiteraard ondersteunt Kennisnet het onderwijs hierbij.