Onderwijsnieuws

Ruim 290 miljoen voor scholen in aardbevingsgebied

Ruim 290 miljoen voor scholen in aardbevingsgebied

Er komt 290,5 miljoen euro beschikbaar voor de versterking en nieuwbouw van scholen in het aardbevingsgebied in Groningen. Dit maakten minister Henk Kamp van Economische Zaken (EZ), minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker beiden van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) vandaag bekend. Dit is grotendeels een extra investering bovenop de eerder beschikbaar gestelde middelen voor de aanpak van de aardbevingsproblematiek en om de veiligheid, leefbaarheid en bedrijvigheid in Groningen te vergroten. In de Voorjaarsnota 2016 zit 284 miljoen euro en uit de bestuursakkoorden van 2014 en 2015...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Aardbeving

Gemeenten moeten vrijstellingen leerplicht doorlichten

Gemeenten moeten vrijstellingen leerplicht doorlichten

Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) heeft alle Nederlandse gemeenten per brief opgeroepen om vrijstellingen voor kinderen met een psychische of fysieke beperking nog eens goed te bekijken. Indien mogelijk moet leerlingen met een vrijstelling van de leerplicht alsnog een vorm van onderwijs worden aangeboden. Dekker hoopt dat daardoor meer kinderen een passend aanbod krijgen. ‘Kinderen met een beperking kunnen vaak meer dan we denken. Het is dus belangrijk dat gemeenten, samen met het onderwijs, kijken naar alternatieven en die ook aanbieden aan leerlingen en hun ouders’, aldus Dekker.

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Leerplicht

Succesvolle internationalisering vraagt om sectoroverstijgende leerlijnen en structurele investeringen

Succesvolle internationalisering vraagt om sectoroverstijgende leerlijnen en structurele investeringen

Het onderwijs hoort alle jongeren voor te bereiden op een maatschappij die globaliseert. Deze ambitie vraagt om een stevige verankering van internationalisering in het reguliere onderwijs en een betere afstemming tussen de sectoren. Vooral in het vmbo en het mbo is meer inzet nodig. Dit stelt de raad in het advies Internationaliseren met ambitie, dat vanmiddag wordt aangeboden aan staatssecretaris Dekker (Onderwijs). Internationalisering hoort volgens de raad overal in het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs vorm te krijgen. Internationalisering heeft nu een...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Leerlijnen

Virtueel lesgeven

Virtueel lesgeven

Het komt eraan, de wereld van virtual reality. De wereld die niet bestaat, maar toch levensecht lijkt. Deze wereld bekijk je met een virtual reality bril, een gadget dat steeds populairder wordt. Weet je nog die tijd dat je dacht, die mobiele telefoon dat red het nooit. Nu kun je niet meer zonder en worden er zelfs groepsapps in de klas gemaakt om informatie uit te wisselen. Met virtual reality kom je op plaatsen waar je anders nooit was geweest. Nu zijn al die gadgets wel leuk, maar wat heb je er nu aan. Virtual reality biedt meerdere mogelijkheden. Hieronder staan er een aantal: 10 musea...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Virtueel-lesgeven

Leraar leert in eigen tijd

Leraar leert in eigen tijd

Leraren vinden professionaliseren belangrijk, maar doen het vooral in hun vrije tijd, zo blijkt uit De Staat van de Leraar 2016. Ook de staat van de leraar is opgemaakt op het Onderwijscongres van 13 april. Daar presenteerde de Onderwijscoöperatie De Staat van de Leraar 2016, waarin professionalisering centraal staat. 754 Leraren uit het po, vo, mbo en so gaven hier hun mening over in een enquête. De Onderwijscoöperatie verwelkomt ons in het verslag met een kort literatuuronderzoek over waarom professionalisering van leraren zo belangrijk is. Professionalisering biedt leraren de...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Leraar | Didactief