Onderwijsnieuws

Tienduizend kinderen nemen deel aan online colleges RUG

Tienduizend kinderen nemen deel aan online colleges RUG

Tienduizend basisschoolkinderen in Nederland en België starten komende week met de online lessenserie ‘Wetenschapper in de klas’ van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Leerlingen van groep 7 en 8 volgen zeven weken lang online colleges over bijvoorbeeld het heelal, rechten en filosofie. De RUG is de eerste Nederlandse universiteit die een dergelijk programma speciaal voor basisschoolkinderen lanceert. De kinderen maken in de gratis lessen kennis met de volle breedte van de wetenschap: astronomie, rechten, biologie, psychologie, geneeskunde, filosofie en geschiedenis. In elke les introduceert...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: RUG

Mediawijsheid, waar heb je het over?

Mediawijsheid, waar heb je het over?

Mediawijsheid, waar heb je het over? Tegenwoordig spelen kinderen van 3 jaar al met een I-pad. De peuters en kleuters groeien op in een mediawereld. Smartphones, tablets, tv, computers en games zijn niet meer weg te denken uit ieders leven, zeker niet uit dat van de allerjongste onder ons. Peuters kijken dagelijks gemiddeld bijna drie kwartier televisie en kinderen boven de 8 jaar zijn per dag meer dan drie uur met media bezig. (GGD, 2013) Dit biedt veel mogelijkheden voor de jongeren, maar ze moeten er wel mee om leren gaan op een vroege leeftijd. Gebeurt dat wel? (Mediawijzer.net,...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Mediawijsheid

Hoe ‘kleurenblind’ is het Amsterdamse onderwijs?

Hoe ‘kleurenblind’ is het Amsterdamse onderwijs?

Docenten in spannende rechtbanksimulatie geconfronteerd met eigen vooroordelen Op maandagavond 21 maart – Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie – organiseert Critical Mass in samenwerking met IZI Solutions en Blikopeners op het Vossius Gymnasium in Amsterdam een interactief evenement om te onderzoeken hoe ‘kleurenblind’ het Amsterdamse onderwijs is. Confrontatie met onbewuste voorkeuren Op het Vossius Gymnasium maken docenten uit verschillende onderwijssectoren de Implicit Association Test die onbewuste en impliciete voorkeuren voor...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Dag tegen racisme

Winnaars Onderzoeksprijs Masterscripties Fontys gehuldigd

Winnaars Onderzoeksprijs Masterscripties Fontys gehuldigd

Vernieuwende praktijkonderzoeken dragen bij aan passend onderwijs Annelies de Hoop, consultant bij het Samenwerkingsverband 013 heeft de Onderzoeksprijs mastercripties Fontys gewonnen. Ze presenteerde vooraf haar bevindingen tijdens de conferentie ’10 ontdekkingen door onderzoek Masters’ die door de masteropleidingen OSO en HKE in Tilburg werd georganiseerd. De tweede en derde prijs gingen respectievelijk naar Marga van Gijn en Nicole Scheepens. Van Gijn is groepsleerkracht aan basisschool de Koningslinde te Vught en Scheepens werkt als groepsleerkracht aan basisschool de Wieken...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Onderzoeksprijs

Kinderen krijgen te weinig les over verliefdheid, relaties en puberteit

Kinderen krijgen te weinig les over verliefdheid, relaties en puberteit

Kinderen van 9-12 jaar zijn volop bezig met onderwerpen als verliefdheid, relaties en puberteit, maar te veel kinderen geven aan er geen les over te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Rutgers, kenniscentrum seksualiteit, in samenwerking met het NOS Jeugdjournaal. Zo zegt slechts 25% van de kinderen les te krijgen over seksuele grenzen en slechts 27% over seksuele diversiteit. Het is voor het eerst dat kinderen van 9-12 jaar zelf zijn bevraagd over onderwerpen rond seksualiteit. Het onderzoek komt op de eerste dag van de ‘Week van de Lentekriebels’, een landelijke projectweek waarin...

Lees meer

Geplaatst in onderwijsnieuwsalgemeen → Dossier: Rutgers