Onderwijs nieuwsbrief Docentenplein

Docentenplein onderwijs nieuwsbrief

Wekelijks - behalve in schoolvakanties - brengt Docentenplein een nieuwsbrief uit. Deze nieuwsbrief is bedoeld voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs en/of daar vanuit interesse of beroepsmatig mee te maken heeft. De toezending van de nieuwsbrief is gratis.

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Onze nieuwsbrief wordt, buiten de schoolvakanties, gratis toegezonden. Wilt u deze nieuwsbrief ook ontvangen?
Klik hier om u in te schrijven voor de Docentenplein nieuwsbrief.

E-mail adres wijzigen

Wanneer u een nieuw e-mailadres heeft, kunt u uw e-mail adres natuurlijk ook gewoon wijzigen
Klik hier om uw e-mail adres te wijzigen.

Uitschrijven voor de nieuwsbrief

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Dan kunt u zich uitschrijven voor de Docentenplein nieuwsbrief.
Klik hier om u uit te schrijven voor de Docentenplein nieuwsbrief.

Laatste onderwijs nieuwsbrief

Docentenplein nieuwsbrief 9 februari 2016
 
 
In deze nieuwsbrief
 
 
Het laatste onderwijsnieuws
Gratis digitale les: Free2choose – discussie-programma over botsende grondrechten
Eindadvies Ons Onderwijs2032 en Breingeheimen
De laatste onderwijsvacatures
De laatste lesideeën
Volgende nieuwsbrief
 
 
Het laatste onderwijsnieuws
 
 
Scholen aan de slag met versneld vwo
Lees dit artikel

Dekker wil aantal thuiszitters sneller terugdringen
Lees dit artikel

Scholieren debatteren tijdens NK-finale over bombarderen ISIS
Lees dit artikel

Minister Ploumen geeft prijs aan beste debater MBO Debattoernooi
Lees dit artikel

Meer ruimte voor nieuwe scholen
Lees dit artikel
 
   
 
 
Gratis digitale les: Free2choose – discussie-programma over botsende grondrechten
 
 
Mogen neo-nazi's demonstreren voor een synagoge? Mag een ambtenaar zijn geweten volgen en weigeren homo's te trouwen? Mag een politieagent tijdens zijn werk een tulband dragen? Met de nieuwe digitale les Free2choose van de Anne Frank Stichting kunnen leerlingen van het voortgezet onderwijs en het mbo discussiëren over botsende grond- en mensenrechten en de grenzen van vrijheid.

Korte filmclips in de digitale les zijn het startpunt van een discussie tussen leerlingen. Om de stemverhouding te peilen, kan de docent de stemmen handmatig invoeren of alle leerlingen via hun smartphone laten stemmen. Er zijn vijf filmclips met verdiepingsopdrachten over grond- en mensenrechten. In de bondige docentenhandleiding staan tips voor verschillende discussievormen en achtergrondinformatie bij de filmclips.

Het materiaal bekijken kan hier.
 
 
 
Eindadvies Ons Onderwijs2032 en Breingeheimen
 
 
Eindadvies Ons Onderwijs2032
Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen die nu voor het eerst naar school gaan nodig om in 2032 goed aan hun volwassen en werkende leven te beginnen? Als antwoord op die vraag heeft het Platform Onderwijs2032 een visie geformuleerd op toekomstgericht onderwijs. Het eindadvies van het Platform is op 23 januari jl. gepresenteerd. Wat betekent dit advies voor u?

Kerncurriculum
Het Platform pleit ervoor om een vaste basis van kennis en vaardigheden verplicht te stellen die zich beperkt tot datgene wat alle leerlingen tenminste nodig hebben voor vervolgonderwijs en om in de maatschappij te kunnen functioneren. Verplichte onderdelen zijn Nederlands, Engels, rekenvaardigheid (inclusief wiskunde), digitale geletterdheid en burgerschap.

Meer vrijheid voor scholen om hun onderwijs in te richten
Naast het kerncurriculum adviseert het Platform om scholen meer vrijheid te geven bij het kiezen voor de verdieping en verbreding die bij hun visie past.

Vaardig, waardig en aardig
Hoofddoelen van het onderwijs zijn kennisontwikkeling, maatschappelijke vorming en persoonsontwikkeling. Met een beter evenwicht tussen deze doelen kunnen scholen leerlingen begeleiden tot zelfstandige volwassenen die vaardig, waardig en aardig zijn voor zichzelf en hun omgeving.

Toekomstgericht onderwijs
Het Platform adviseert maatschappelijke thema's en de ontwikkeling en de vragen van leerlingen als leidraad voor het onderwijs te nemen. Vakken zijn niet langer het uitgangspunt.

Het onderwijs biedt daarom een vaste kern van essentiële kennis over drie 'vlakken': natuur & technologie, mens & maatschappij en taal & cultuur. Door leerstof over de grenzen van vakken heen aan te bieden ontstaat er een samenhangend onderwijsaanbod waarin verschillende disciplines voor leerlingen logisch bij elkaar komen.

Belangrijke vakoverstijgende vaardigheden zijn:
1. leervaardigheden
2. creëren
3. kritisch denken
4. probleemoplossend vermogen
5. samenwerken

De lesmethoden studie- en sociale vaardigheden van Breingeheimen kunnen u ondersteunen om uw onderwijs toekomstgericht in te vullen!

Hulp nodig bij de implementatie van Breingeheimen?
Ondersteuning nodig bij de invoering van Breingeheimen of problemen oplossen? Sinds enige tijd werkt Pim Boswijk bij Breingeheimen. Hij kan u helpen bij het invoeren van onze lesmethodes en het oplossen van problemen. Laat het ons weten als u een bezoek van hem op prijs stelt!
 
 
 
De laatste onderwijsvacatures
 
 
1. Adjunct-directeur VWO voor het Merletcollege in Cuijk
Bekijk deze vacature

2. Personeelsfunctionaris voor Het Stedelijk Zutphen
Bekijk deze vacature

3. Groepsleerkracht 1-2 voor de Almeerse Scholen Groep in Almere
Bekijk deze vacature

4. Docent koken voor het Rudolf Steiner College in Rotterdam
Bekijk deze vacature

5. Docent informatica 1e graads voor het Carmelcollege in Emmen
Bekijk deze vacature

Meer vacatures vindt u op de vacaturesectie van Docentenplein.

Automatisch op de hoogte blijven van de laatste onderwijsvacatures? Schrijf u gratis in op www.meesterbaan.nl
 
 
 
De laatste lesideeën
 
 
Zelf eenvoudig een film maken
Bekijk dit lesidee

Digitale les documentaire maken
Bekijk dit lesidee

Lespakket: Slimmer dan je denkt!
Bekijk dit lesidee

 
   
 
 
Volgende nieuwsbrief
 
 
Onze volgende nieuwsbrief verschijnt op dinsdag 15 maart 2016. Het onderwijsnieuws kunt u dagelijks volgen via de website.