Ondernemingen als Google, IBM, Microsoft gaan leerlingen gratis helpen bij de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden; onder meer door ze te leren programmeren. Dat is de kern van het CodePact, dat op 21 mei bij de start van het Festival Onderwijs 2032 is gelanceerd door Neelie Kroes; de voorvrouw van initiatiefnemer StartupDelta.

Het CodePact is een samenwerkingsverband van publieke en private partijen dat van alle Nederlandse kinderen krachtige, zelfstandige denkers wil maken. StartupDelta wil Nederland een kweekvijver maken voor start-ups, en om dat voor elkaar te krijgen, moet er in ons land voldoende talent zijn dat over ‘excellente digitale vaardigheden’ beschikt, stelt de initiatiefnemer.

“Een kind dat niet de kans krijgt om te leren programmeren, begint gemankeerd aan zijn levensreis”, verklaarde Neelie Kroes in haar keynote voorafgaand aan de lancering van Codepact. Volgens de voormalig Eurocommissaris is er door alle technologische ontwikkelingen een nieuwe taal ontstaan, die kinderen zouden moeren leren, zodat zij die nieuwe mogelijkheden niet alleen passief ondergaan, maar er ook actief mee aan de slag kunnen.

‘Nu is het moment’
Kroes hamerde er in haar speech meermaals op dat álle kinderen de kans moeten krijgen te leren programmeren, niet alleen de kinderen die er toevallig van huis uit of op school mee in aanraking komen. “Het mag geen gespleten samenleving worden. Ieder kind verdient een kansrijke, eerlijke en bereikbare toekomst. Het gaat bij programmeren bovendien niet alleen om een baan voor later, maar ook om plezier en creativiteit.” Kroes benadrukte bovendien dat nú het moment is voor het onderwijs om met code aan de slag te gaan. “Ik heb Sander Dekker ook gezegd dat ik grote problemen heb met dat jaartal 2032. Dan ben ik dood en begraven. We moeten het nú doen, met elkaar, en niet langer afwachten tot iedereen er klaar voor is."

Bron: Kennisnet

Naar de website

VorigeKunsteducatieve lesideeën Kinderboekenweek 2015
VolgendeRoald Dahl-week 2015: lesmateriaal voor uw leerlingen
Reacties (0)

Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter