De iPad scholen baren vanaf hun introductie enkele jaren geleden veel opzien. Het gaat dan vooral om de Steve Jobs-scholen van O4NT, Onderwijs Voor de Nieuwe Tijd. Het is een project van Maurice de Hond, waarbij het complete schoolsysteem rondom het gebruik van de iPad is ingericht. In meer brede zin maken echter steeds meer scholen gebruik van tablets als hulpmiddel, in veel van de gevallen gaat het om de iPad.

De iPad op school


De iPad neemt op school steeds vaker een belangrijke rol in binnen het onderwijs. Maurice de Hond is met zijn iPad scholen een grote drijvende kracht, al heerst er een meer brede roep om innovatie en het gebruik van moderne (communicatie)middelen. Daarnaast is er natuurlijk Apple zelf die er net als andere fabrikanten voor probeert te zorgen dat scholen zoveel mogelijk gebruik zullen maken van tablets. Apple kondigde onlangs bijvoorbeeld een nieuwe versie van haar besturingssysteem aan, waarin er speciaal voor scholen een Classroom-app is opgenomen. Die biedt leraren de mogelijkheid om in de gaten te houden wat leerlingen op hun individuele iPad’s doen en zorgt ervoor dat het mogelijk is om met verschillende accounts in te loggen.

De iPad lijkt daarmee een belangrijke plaats in de scholen veroverd te hebben, steeds meer leerlingen maken hier gebruik van om af en toe informatie op te zoeken, educatieve filmpjes te bekijken of achtergronden te vinden bij onderwerpen die zij interessant vinden. Recent onderzoek van de Radbout Universiteit Nijmegen en de Universiteit Twente onder ruim 2.500 leerlingen toont volgens Kennisnet aan dat ‘slimme’ tablets zich kunnen aanpassen aan het niveau van leerlingen. Dit helpt hen om taal en rekenen beter onder de knie te krijgen. De software op de tablets past het niveau van de vragen aan op het kennisniveau van de leerling. Na een fout beantwoorde vraag volgt er een gemakkelijkere vraag, na een goed antwoord volgt er een moeilijkere vraag. Leraren hebben hun eigen slimme tablet die de voortgang van de verschillende leerlingen aangeeft, om de lessen daar vervolgens op aan te passen. Volgens Kennisnet is de adaptieve onderwijstechnologie voor de leerlingen van toegevoegde waarde.

iPad met handige hoes en toetsenbord


Het succesvol gebruik van een iPad op school staat of valt volgens de leerlingen met de bediening en de dagelijkse praktijk. Het is volgens hen onder andere van groot belang dat de tablet vlot werkt en dat er een goede hoes beschikbaar is. Uit onderzoek van TabletTotaal.nl blijkt bijvoorbeeld dat een iPad Air case met verlicht toetsenbord enorm bijdraagt aan het gebruiksgemak. Leerlingen die werken op een iPad Air met een toetsenbord met verlichting hebben alles tot hun beschikking om over het web te surfen, documenten te bekijken en die zelfs te bewerken. Het zijn de belangrijke handelingen op een iPad, die in een schoolomgeving een grote rol spelen.

Ontwikkeling van iPad scholen


Voorop in de ontwikkeling lopen de iPad scholen de Steve Jobs-scholen van O4NT. We hebben er daarvan inmiddels 21 in Nederland. De meeste iPad scholen bevinden zich rondom Amsterdam, maar ook tot in Emmen en Maastricht heeft het nieuwe onderwijssysteem de vleugels uitgeslagen. In een recent artikel van NRC Handelsblad wijst Maurice de Hond op het grote succes tot nu toe. Er is volgens hem sprake van een schoolsysteem waarbij leerlingen individuele aandacht krijgen, waardoor er bovendien minder ruzie is tussen groepen. De iPad maakt het gemakkelijker informatie op te zoeken, waardoor urenlang stampen niet meer nodig is. Bovendien hoort hij vaak dat leerlingen zich niet zouden kunnen concentreren, terwijl zij thuis uren achter de computer of iPad zitten. De iPad scholen sluiten wat hem betreft beter aan op het moderne ritme van leerlingen.

Toch is er ook kritiek op de iPad scholen. Onder andere Joost Meijer van het Kohnstamminstituut van de Universiteit van Amsterdam is voorzichtig met het benoemen van eventuele gunstige effecten. Leerlingen, ouders en leraren staan veelal positief tegenover de iPad op school, het is volgens hem nog onduidelijk of dit daadwerkelijk leidt tot betere resultaten. Feit lijkt dat we iPad op school niet meer weg te denken is, deze is in ondersteunende zin aanwezig of speelt op de iPad scholen zelfs een centrale rol.

9 feb.2016 Tannat Internet Media Groep

VorigeEerste Kamer stemt in met nieuwe profielen vmbo
VolgendeImpuls muziekonderwijs voor PO
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter