Het middelbaar onderwijs probeert ervoor te zorgen dat er goed onderwijs is, zodat leerlingen een gepast diploma kunnen halen. Er wordt onder andere rekening gehouden met aanleg en interesses van de leerlingen. Over het algemeen geldt dit voor kinderen met een gemiddeld IQ, dat wil zeggen een IQ tussen de 85 en 130. Hoogbegaafde leerlingen die een IQ van boven de 130 hebben vallen vaak buiten de boot en krijgen niet altijd passend onderwijs. Dit terwijl ongeveer 3% van alle leerlingen hoogbegaafd is.

Passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen
Indien er sprake is van hoogbegaafdheid, dan is het belangrijk dat er passend onderwijs kan worden geboden. Een deel van de hoogbegaafde leerlingen doet het wellicht prima, maar er zijn ook schoolverlaters of hoogbegaafden die hun diploma halen onder extreme eenzaamheid. Dit komt omdat ze het moeilijk vinden om zich aan te passen aan het reguliere onderwijs. Hoe fijn zal het voor leerkrachten zijn om deze leerlingen ook een gelukkige start te kunnen geven?

Herkennen
Over het algemeen geldt dat hoogbegaafde kinderen in de thuissituatie in eerste instantie een gelukkig en actief kind zijn. Het kan wellicht zijn dat het kind sneller verveeld is en dat het voor ouders enigszins lastig is om regelmaat te krijgen. Dit kan echter compleet veranderen, wanneer het kind naar school gaat. Er wordt er namelijk van een gemiddeld kind uitgegaan. Hierdoor zal deze op school niet krijgen wat hij of zij nodig heeft. Deze kan vaak al een beetje lezen, rekenen en heeft vaak al veel kennis. Het kind is vaak veel sneller klaar en zal ook meer vooruit gaan werken. Iets waar andere kinderen en de juf nog niet aan toe zijn. Bovendien leert het hoogbegaafde kind hierdoor niet dat leren samengaat met vallen en opstaan.

Valkuilen
Het leerproces van een hoogbegaafd kind loopt anders. Hier zitten valkuilen aan. Als een kind het allemaal al wist, leert deze bijvoorbeeld niet om hulp te vragen. Bovendien zijn ze vaak niet trots op hun prestaties en kan het zijn dat ze daardoor geen respect hebben voor de prestaties van andere leerlingen. Samenwerken is vaak ook een lastig punt. Het is lastiger om echt contact te maken, omdat ze bepaalde sociale- en studievaardigheden niet hebben geleerd op de basisschool. Hierdoor kunnen ze op de middelbare school tegen moeilijkheden aanlopen.

Begrip en een aangepast programma
Het belangrijkste is het signaleren van mogelijk hoogbegaafde leerlingen. Daarom is het belangrijk dat leerkrachten er gedegen kennis van hebben. Met een aangepast programma kunnen deze leerlingen zich vaak heel goed ontwikkelen. Indien dit niet gebeurt, kunnen ze zich gaan vervelen en lastig worden. Daarnaast bestaat de kans dat ze zich alleen voelen. De hoogbegaafde merkt in de eerste klas al dat hij niet mee kan komen. Organiseren en plannen is vaak een stuk lastiger. Ook missen de benodigde studievaardigheden. Denk aan plannen, samenwerken en organiseren. Hij weet niet hoe hij met de situatie om kan gaan. Met uiteindelijk lage cijfers en wisselende cijfers als gevolg. Bovendien komt een hoogbegaafde vaak op een verkeerd niveau terecht.

Als leerkracht
Naast een aangepast programma is het belangrijk dat hoogbegaafde leerlingen begrip krijgen van leerkrachten. Het is noodzakelijk dat leerkrachten weten wat een hoogbegaafde leerling nodig heeft. Besef dat ze wellicht wel willen presteren en hun diploma willen halen, maar dat het ze gewoon niet lukt. Daarnaast moeten er concrete afspraken gemaakt worden. Voorbeelden waar gebruik van gemaakt kan worden zijn top-downleren, debatteren, tweetalig vwo, kennismaken met wo en HBO, Multiple Intelligence, practica en leren vanuit context (in plaats van stampen).

Mentoruren
Over het algemeen is er niet veel geld en tijd om aandacht te besteden aan hoogbegaafde leerlingen. Het moment waar gebruik van gemaakt kan worden zijn de mentoruren. Bovendien kan de mentor ook de voortgang van de leerling beter bijhouden. Tijdens deze uren kan er aandacht worden besteed aan:
- Stellen van doelen
- Effectief huiswerk maken
- Top-down leren
- Samenvatten
- Plannen en stellen van prioriteiten
- Presenteren
- Uitleggen hoe de hersenen werken

Persoonlijke aandacht
Het houden van persoonlijke gesprekken kan meer inzicht geven in de leerling. Tijdens de persoonlijke gesprekken kan er onder andere aandacht worden besteed aan vriendschap en perfectionisme. Het is ook belangrijk dat zij zich persoonlijk leren ontwikkelen. Er kan erkenning worden gecreëerd door ervaringen uit te wisselen met soortgelijken en het bespreekbaar maken van faalangst en perfectionisme. Iets waar hoogbegaafden ook vaak hinder van ondervinden. Daarnaast kan er worden gedacht aan extra vakken, twee profielen, versnellen of overslaan van een klas. Meer informatie over hoogbegaafdheid op de basisschool? Lees dan dit artikel over hoogbegaafdheid op de basisschool.

VorigeZakgeld anno 2017
VolgendeJe zorgverzekering in 2017
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter