Met verbazing hoorde de Algemene Vereniging Schoolleiders vrijdagmorgen 16 oktober op het nieuws de plannen van OCW om de meivakantie twee weken te maken. Dit geeft voor de AVS aan hoe ook hier, zoals bij wel meer onderwerpen, de politiek worstelt met de wijze hoe om te gaan met geven van vertrouwen, autonomie en professionele ruimte. “Laat de autonomie aan het veld”, zegt AVS-voorzitter Petra van Haren. “Schoolleiders zijn met hun besturen in overleg met de medezeggenschapsraad aan zet om een goede vakantieplanning te maken.”

Dat de overheid meer wil vastleggen met betrekking tot vakanties is in strijd met de regeldrukagenda die o.a. is bedoeld om belemmerende wet- en regelgeving weg te nemen. Er is veel energie gestoken in het tot stand komen van deze agenda. Wat betreft de schooltijden en de vakanties geeft de cao scholen ruimte om e.e.a. zelf te organiseren in overleg met teams en MR. Scholen die met gelijke schooltijden werken hebben meer ruimte om dagen te plannen waarbij de kinderen vrij zijn en de teamleden werken. De zogenaamde margedagen worden jaarlijks vastgelegd in de jaarplanning. Veel scholen geven al sinds jaar en dag een tweede week meivakantie. De margetijd wordt hiervoor gebruikt. Dit is mede ingegeven door het feit dat er maar zeven ononderbroken vierdaagse schoolweken mogen worden gegeven. Er is in het veld ingeslopen dat dit dan ook vakantie is voor het personeel. Met de nieuwe cao is dit nu zeer duidelijk: de jaartaak en het recht op vakantie vallen niet altijd samen met de lestijden en de vakanties voor de kinderen.

Kinderen hebben 37,6 - 40 schoolweken. Medewerkers werken 41,3 weken. Het is aan de schoolleiding om met de MR te bespreken hoe de inzet van het personeel op de margedagen voor de kinderen wordt gebruikt. Inzet van die dagen wordt met het vakantievoorstel van staatssecretaris Sander Dekker beknot. Scholen worden dan verplicht om die tijd in te zetten voor een tweede meivakantieweek. Van Haren: “Overheid laat los en laat het over aan de professionals in de school dit zelf goed te regelen.”

Vorige68% Nederlanders ziet toekomst in leren op afstand
VolgendeHogescholen en universiteiten aan de slag met Leven Lang Leren
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter