Miljoenen kinderen kunnen door een recordaantal conflicten en rampen niet naar school. Dat is ongeveer de helft van alle kinderen ter wereld. Dat stelt UNICEF aan het begin van het schooljaar. “Juist in noodsituaties is onderwijs onmisbaar voor kinderen”, stelt Josephine Bourne, hoofd onderwijs van UNICEF. “Onderwijs en educatie helpen bij het verwerken van trauma’s. Daarnaast is onderwijs een investering in de toekomst. Hoe kunnen kinderen bijdragen aan het weer opbouwen van de gemeenschap zonder de noodzakelijke kennis, vaardigheden en steun?”

Basisscholen en middelbare scholen zullen in ieder geval tot het einde van het jaar gesloten blijven in Liberia en Sierra Leone vanwege het ebola-virus. Meer dan 3,5 miljoen kinderen kunnen niet naar school. In de Centraal Afrikaanse Republiek is eenderde van de scholen getroffen door kogels, in brand gestoken of geplunderd of bezet door bewapende groepen. Sinds het laatste gewapende conflict in Gaza worden meer dan 100 scholen niet langer gebruikt voor onderwijs, maar om onderdak te bieden aan de ruim 300.000 ontheemden. In noordoost Nigeria worden jongeren en docenten vermoord en ontvoerd. Meer dan tweehonderd naar schoolgaande meisjes zijn nog steeds niet bevrijd. Bijna 3 miljoen kinderen, de helft van de Syrische bevolking, gaan niet naar school. Ongeveer 290 scholen in Oekraïne zijn recentelijk beschadigd of verwoest.
UNICEF verzorgt steunt noodonderwijs om ervoor te zorgen dat kinderen in crisisgebieden naar school kunnen blijven gaan. Dit omvat tijdelijke klaslokalen en alternatieve leerplekken maar ook het leveren van schriften, rugzakken en andere essentiële schoolspullen. UNICEF zorgt ook voor thuisstudie voor kinderen die hun huis niet uit kunnen en zorgt voor educatieve radioprogramma’s in de landen die getroffen zijn door ebola. UNICEF heeft dringend steun nodig om deze middelen te financieren.

Bron: Unicef

VorigeMediaMasters 2014
VolgendeWerkdruk nekt startende docenten
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter