Op 20 maart 2014 organiseerde Rutgers WPF, in samenwerking met Soa Aids Nederland, het symposium Lessen in de Liefde. Ruim 150 docenten uit het voortgezet onderwijs kwamen naar het Science Center NEMO in Amsterdam om inspiratie op te doen voor het geven van seksuele vorming.

Al in de brugklas

‘Wist u dat 75% van de jongens tussen 12 en 15 jaar wel eens porno heeft gezien?’ Ineke van der Vlugt, programmacoordinator bij Rutgers WPF, legt met enkele onderzoekscijfers uit waarom seksuele vorming ook voor brugklassers belangrijk is. ‘Leerlingen uit de brugklas zijn volop in seksuele ontwikkeling, ze worstelen soms met lastige situaties en hebben persoonlijke vragen. Redenen om brugklassers juist wel al les in seksuele vorming te geven.’ Docenten krijgen in de klas uiteenlopende vragen. Een docent licht toe: ‘Laatst nog’, kreeg ik een anoniem briefje in de box van Lang Leve De Liefde Hoe bouw je jezelf om? Ik kon toen mooi de documentaire Hij is een zij gebruiken om hier een les aan te besteden.’

In debat over seksuele vorming

‘Wie vindt zichzelf een goede docent seksuele vorming?’ opent debatleider Arie Boomsma. Opvallend veel vingers gaan omhoog. ‘Waarom?’, vraagt hij. ‘Als ze met vragen komen, weet je dat je het goed doet’, stelt een deelnemer. ‘Als je zelf open durft te zijn, zijn zij het ook’, vult een andere docent aan. ‘Je moet je klas kennen en zorgen voor veiligheid. Grenzen durven stellen is ook heel belangrijk’. De deelnemers hebben verschillende stijlen in hun omgang met leerlingen. Het is belangrijk om te kijken wat er bij jou past. ‘Trouw zijn aan jezelf, niet onoprecht gaan doen, daar prikken ze doorheen’.

In verschillende filmpjes worden lastige situaties uit de praktijk getoond. De deelnemers stemmen via stemkastjes welke aanpak zij zelf zouden kiezen en zien vervolgens hoe de docent het er vanaf brengt. Zo wordt docent Stephanie door haar leerlingen gevraagd naar haar eerste keer. 58% van de deelnemers geeft geen direct antwoord maar zou ingaan in op de onderliggende vraag. 27% zou het wel vertellen. ‘Het hangt van je klas af, reageert een deelnemer. ‘En van jezelf’, vult een ander aan. ‘Soms krijg je van een klas meer respect als je niet de vraag beantwoordt, maar een grens aangeeft.’

Meer aandacht voor vrouwelijke seksualiteit

Documentairemaker Sunny Bergman, bekend van o.a. The Sunny Side of Sex en Sletvrees, gaat in op de seksuele moraal van jongeren. Het stereotype denken over mannen en vrouwen domineert onze cultuur nog altijd. Met filmfragmenten uit Sletvrees laat ze zien hoe jongens vrouwen veroordelen die in hun ogen te seksueel actief zijn. Tegelijkertijd willen ze wel graag een bedpartner die niet alleen maar passief afwacht. Sunny pleit voor seksuele voorlichting met meer aandacht voor vrouwelijke seksualiteit. ‘Als een vrouw tijdens de seks niet nat is, zeggen we: er is glijmiddel. Maar waarom zeggen we niet: als je niet nat bent, dan ben je nog niet klaar voor penetratie?’

Zelf aan de slag

Na het plenaire gedeelte volgen twee rondes van zeven workshops. Deelnemers wisselen ervaringen uit en gaan met elkaar in gesprek terwijl ze kennis maken met verschillende methodes en hulpmiddelen die kunnen worden ingezet voor seksuele vorming in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Lessen in de liefde

Bekijk hier de korte video die Captain Video op verzoek van Rutgers WPF maakte naar aanleiding van het symposium.

Het symposium Lessen in de Liefde is een initiatief van de Lovebuzz en is mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.

VorigeHaal meer uit ict in jouw onderwijs via de webinars van Kennisnet
VolgendeToegevoegde waarde niet geschikt voor oordeel over kwaliteit van de
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter